< Terug naar vorige pagina

Project

Cognitieve en neurale kenmerken van rekenproblemen bij kinderen met een hoofdtrauma als gevolg van een verkeersongeval.

Verkeersongevallen zijn de meest voorkomende oorzaak van een hersentrauma bij kinderen (Traumatic Brain Injury of TBI). Het begrijpen van de cognitieve sequelae van TBI als gevolg van een verkeersongeval is noodzakelijk voor een succesvolle revalidatie. Tot op heden is er weinig onderzoek naar de gevolgen van TBI voor schoolse vaardigheden. De beschikbare studies wijzen erop dat er vooral moeilijkheden met rekenvaardigheden optreden na TBI. Er is echter geen onderzoek dat een gedetailleerde beschrijving geeft van de rekenmoeilijkheden bij kinderen met TBI. Deze informatie is echter noodzakelijk voor het ontwikkelen van aangepaste interventies voor deze kinderen. Dergelijk onderzoek is ook relevant gezien het belang van functionele rekenvaardigheden voor het dagelijks leven in onze Westerse maatschappij. Dit onderzoeksproject heeft als doel de rekenmoeilijkheden van kinderen met TBI als gevolg van een verkeersongeval verder in detail te karakteriseren. We zullen dit onderzoeken via een prospectief longitudinaal onderzoek. Hiertoe zullen we een aantal specifieke experimentele taken gebruiken. Naast deze cognitieve metingen, zullen we ook de hersenstructuur en hersenfunctie bij deze kinderen onderzoeken om het effect van TBI op die neurale netwerken die belangrijk zijn voor het begrijpen van getallen en voor rekenen te onderzoeken.
Datum:1 jan 2011 →  31 dec 2014
Trefwoorden:Traumatic brain injury, Mathematical difficulties, Magnitude representation, Arithmetic, Traffic accidents
Disciplines:Neurowetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften