< Terug naar vorige pagina

Project

Celebrity-activisme: een empirisch onderzoek naar de samenwerking tussen sociale bewegingen en bekende Vlamingen.

De centrale vraag van dit project is welke invloed het engagement van celebrities heeft op de werking van sociale bewegingen, en op de relaties van deze middenveldorganisaties met elkaar en de burgers-consumenten. In welke mate en op welke manier is de steun van een bekende figuur een noodzaak voor een sociale beweging in een door media en marktdenkengedomineerde samenleving? Op welke manier beïnvloedt de aanwezigheid van een celebrity-activist het denken en doen binnen een beweging of actiegroep? Hoe evolueren de verhoudingen tussen bewegingen die wel en niet een beroep doen op beroemde boegbeelden, en tot slot: welke impact heeft de introductie van celebrityactivisten op het grote publiek?
Datum:1 jan 2009 →  31 dec 2012
Trefwoorden:SOCIALE STRUCTUREN, BEROEMDHEDENACTIVISME, MEDIACULTUUR
Disciplines:Toegepaste sociologie, Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie