< Terug naar vorige pagina

Project

Avatar:duurzaam transport bevorderen en knelpunten in belangrijke netwerkinfrastructuren wegnemen (AVATAR)

De massale onderexploitatie van binnenwateren (IWW) in het Noordzeegebied, vooral in en rond stedelijke omgevingen, biedt kansen voor technologische innovaties. Dit project heeft tot doel emissievrije geautomatiseerde schepen in te zetten die elk uur verkeer kunnen doen tussen de stedelijke consolidatiecentra buiten de stad en binnenstedelijke hubs, met de nadruk op de distributie van gepalletiseerde goederen en afvalteruggave.De gemiddelde externe kosten (congestie, ongevallen, luchtverontreiniging, klimaat, geluid, ...) voor de binnenvaart (IWT) bedragen 3,9 € cent / tkm, terwijl dit voor het wegvervoer 70% hoger is [TU Delft, 2018] . Door het stedelijk goederenvervoer (UFT) zijn schepen (<300T) momenteel echter economisch niet rendabel, wat al resulteerde in de sloop van meer dan 12% van de kleine schepen (CEMT I-II) in het afgelopen decennium. Bemanningskosten voor deze schepen bedragen tot 60% van de totale verzendkosten. Meer automatisering is van cruciaal belang om op deze schaal een duurzame en economisch levensvatbare toekomst te garanderen.Het AVATAR-project heeft tot doel deze uitdagingen aan te gaan door het ontwikkelen, testen en beoordelen van geschikte technologieën en bedrijfsmodellen voor stedelijke autonome emissievrije binnenvaart. Hierdoor ontsluit het project het economische potentieel van stadsschepen en bijbehorende waterwegen, vergroot het de beschikbare oplossingen voor volledige cyclusautomatisering en zet het een duurzaam supply chain-model op voor stedelijke goederendistributie en afvalteruggave.

Datum:1 mei 2020 →  30 jun 2023
Trefwoorden:inland waterway transport (IWT), autonomous, zero-emission, urban goods distribution, waste return
Disciplines:Intelligente transportsystemen, Transportplanning, Waterbouwkunde niet elders geclassificeerd, Infrastructuur, transport en mobiliteitsingenieurswetenschappen niet elders geclassificeerd