< Terug naar vorige pagina

Project

Analyse van de invloed van informatie-overdaad door toegevoegde en virtuele realiteit op de inschatting van de situatie door wachtofficieren bij het gebruik van brugsimulatoren.

Dit project wil nagaan in hoever er een overdaad aan informatie ontstaat door het gebruik van virtuele en toegevoegde realiteit op navigatiesimulatoren en hoe het gebruik ervan het beslissingsproces van wachtofficieren beïnvloedt. Hoe een overdaad aan informatie ontstaat, moet eerst onderzocht worden. Op een traditionele brug, met een reeds lang gekende inrichting en gekende instrumenten, kan een overdaad aan informatie ontstaan tijdens zeer complexe navigatie omstandigheden. Deze informatie overdaad kan anders aangevoeld worden door studenten dan door wachtofficieren met veel ervaring op zee. Persoonlijkheidskenmerken kunnen ook een rol spelen in het ervaren van een overdaad aan informatie op een scheepsbrug. De vraag stelt zich of virtuele en toegevoegde realiteit kan bijdragen tot het voorkomen van een overdaad aan informatie. Zullen deze nieuwe technologieën bijdragen tot een verhoging van het toestandsbewustzijn? Of dragen ze juist bij tot een vermeerdering van het stressniveau en een nog grotere overdaad aan informatie in een reeds zeer complexe omgeving? Kunnen virtuele en toegevoegde realiteit een rol spelen in het vermijden van ongevallen op zee? Zal het hoge aantal menselijke fouten die leiden tot ongevallen verminderen door wachtofficieren te laten werken met virtuele en toegevoegde realiteit? Kunnen maritieme onderwijsinstellingen en training centers bijdragen aan een makkelijkere aanvaarding van deze nieuwe technologieën door scheepsbemanningen? Er werd reeds een onderzoek opgestart door een partnerinstelling in Nederland naar de rol van virtuele en toegevoegde realiteit bij het verhogen van de veiligheid op zee. Maar de rol van virtuele en toegevoegde realiteit in het ontstaan van een overdaad aan informatie in de maritieme wereld werd tot nu toe nog niet nader onderzocht.
Datum:1 jan 2019 →  31 dec 2020
Trefwoorden:INFORMATIE, VIRTUELE WERKELIJKHEID
Disciplines:Virtual reality en gerelateerde simulatie, Navigatie en positiebepaling, Visuele communicatie
Project type:Samenwerkingsproject