< Terug naar vorige pagina

Project

Als je zegt “vrouwen werken meer samen”, hoor ik je dan zeggen dat mannen niet samenwerken? Gevolgen van keuzes door communicatoren van comparatieve vormen in boodschappen over sociale groepen.

Mensen die iets lezen of horen over gelijkenissen en verschillen tussen sociale groepen kunnen divers reageren op berichten die anders geformuleerd zijn, zelfs al zijn ze logisch equivalent (bv. ‘Vrouwen zijn intuïtiever dan mannen’ vs ‘Mannen zijn minder intuïtief dan vrouwen’). Dit project betreft effecten van de verwoording van stereotiepe en contrastereotiepe berichten op hoe ontvangers die berichten en hun bronnen beoordelen, de berichten interpreteren, en welke inferenties ze eruit afleiden. Het zal bijdragen tot een beter inzicht in waarom sommige berichten tot stereotypeverandering leiden en andere niet, zal aanbevelingen genereren voor communicatietrainingen, en zal het brede publiek helpen om mediaberichten kritisch te analyseren.
Datum:1 okt 2019  →  Heden
Trefwoorden:Persuasieve communicatie, Verbale communicatie, Stereotypes, Stereotypeverandering, Framing, Indruksvorming, Sociale vergelijking, Sociale Cognition
Disciplines:Sociale perceptie en cognitie, Interpersoonlijke communicatie, Cognitieve processen