< Terug naar vorige pagina

Organisatie

Lab voor Mediapsychologie (OG)

Onderzoeksgroep

Tijdsduur:30 mei 2001 →  Heden
Organisatieprofiel:

Binnen KU Leuven richt het onderzoek van het Media Psychology Lab zich op het gebruik van informatie- en entertainment media (inclusief sociale media, ICT, televisie, games, en mobiele apparaten), en hoe dit gebruik een positieve en/of negatieve invloed kan hebben op het fysieke, psychologische en sociale welzijn van individuen.
Digitale media technologieën beïnvloeden vandaag alle delen van individuele ontwikkeling, sociaal leven en samenleving. Het MediaPsych Lab heeft een sterke expertise in het onderzoeken van de processen waarlangs de negatieve en positieve effecten van digitalisering tot stand komen en de condities waaronder ze voorkomen. Daartoe worden verschillende geavanceerde methoden aangewend, zoals bv. longitudinale surveystudies, dagboekstudies, en data donatieonderzoek. Thema’s die de afgelopen jaren het voorwerp van onderzoek uitmaakten zijn onder meer, alcohol- en druggebruik, seksualiteit en seksisme, agressie, risicogedrag, depressie, zelfdoding, (positief) lichaamsbeeld, politieke socialisatie en mentaal/fysiek welzijn. Het onderzoek van het MediaPsych Lab heeft als doel richting te geven aan hoe gebruikers, ouders, opvoeders en mediawijsheid vormgevers kunnen omgaan met de uitdagingen en kansen die digitalisering met zich meebrengt op diverse domeinen zoals gezond blijven, het ontwikkelen van geavanceerde cognitieve structuren en het opbouwen van betekenisvolle sociale banden.

Trefwoorden:Media Psychology
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie, Informatiewetenschappen