< Terug naar vorige pagina

Organisatie

Innovation Management (IM)

Research Group

Hoofdorganisatie:Marketing & Strategie
Tijdsduur:1 okt 2009  →  Heden
Organisatieprofiel:

Expertise van het onderzoeksteam: Ons onderzoek richt zich op open innovatiestrategieën van organisaties. In het verleden was het onderzoek toegespitst op technologische alliantienetwerken en hun effect op de technologische performantie en winstgevendheid van bedrijven. Gedurende de laatste jaren is het onderzoek verbreed als gevolg van nieuwe trends in het innovatie- en ondernemerschapsonderzoek. In dit verband zijn we leidinggevend in het onderzoek naar open innovatie in Europa, wat resulteert in een groeiend aantal publicaties in internationale toptijdschriften. We vormen een relatief klein maar hecht team van onderzoekers en werken samen met onderzoekers uit een selecte groep van onderzoekpartners  in Europa, de VS en Azië. In de komende jaren zullen we de onderzoeksgroep versterken door continu te investeren in nieuwe onderzoeksprojecten, door het onderzoek systematisch te verdiepen, door een betere toegang te verkrijgen in internationale onderzoeksnetwerken en door een stevige band te ontwikkelen met geïnteresseerde bedrijven. Voor het ogenblik is het onderzoek over (externe) corporate entrepreneurship en open innovatie in een stroomversnelling. Daarom bouwen we relaties op met onderzoekers die een internationale reputatie hebben. Zo werken we bijvoorbeeld samen met UC Berkeley, University of St-Gallen, National University of Singapore, etc... Met de Zhejiang University (Hangzhou-China) is een onderzoeksproject over "open innovatie en R&D globalisering" lopende. Tenslotte werken we ook samen met grote en middelgrote bedrijven. We analyseren hoe ze strategische allianties met partners kunnen afsluiten, hoe ze het best open innovatie kunnen managen en hoe ze hun innovatiemanagement kunnen professionaliseren. Deze samenwerking leidt tot groeiende expertise in het toegepast onderzoek en tot een waardevolle set van teaching cases en management instrumenten.

Trefwoorden:ALLIANTIESTRATEGIEËN, COÖPERATIEVE INNOVATIE STRATEGIEËN, CORPORATE ENTREPRENEURSHIP, GLOBALISATIE VAN R&D, GROEISTRATEGIEËN, NEW BUSINESS DEVELOPMENT, OPEN INNOVATIE, STRATEGISCH INNOVEREN
Disciplines:Management, Innovatie, onderzoek en ontwikkeling, technologische verandering, intellectuele eigendomsrechten, Economische ontwikkeling, innovatie, technologische verandering en groei niet elders geclassificeerd, Innovatie en technologiemanagement