< Terug naar vorige pagina

Organisatie

Centrum Academische Lerarenopleiding

Research Institute

Tijdsduur:23 mei 2000 →  Heden
Organisatieprofiel:

Het Centrum Academische lerarenopleiding godsdienst doet onderzoek naar godsdienstpedagogiek en -didactiek en de identiteit van scholen in een katholiek perspectief. Het onderzoek situeert zich op het niveau van de master, het doctoraat en het postdoctoraat en is zowel systematisch, empirisch als praktisch geörienteerd. Het Centrum organiseert de lerarenopleiding godsdienst voor studenten van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven.

Het onderzoek is gebaseerde op het hermeneutisch-communicatief model van godsdienstonderwijs en op interreligieus leren. Het Centrum doet aan maatschappelijke en kerkelijke dienstverlening via de website Thomas (www.godsdienstonderwijs.be), wat een vorm van onderzoeksimplementatie en wetenschapscommunicatie is, alsook voor de ontwikkeling van leermiddelen godsdienst (Caleidoscoop en Land in Zicht). Het recente onderzoek is gericht op het analyseren en versterken van de katholieke identeit van katholieke scholen. Het Centrum is bekend als de grondlegger van het concept van de 'katholieke dialoogschool' in Vlaanderen en in het buitenland. Recenste projecten handelen over deradicalisering door islamtische tegenverhalen, het versterken van de katholieke dialoogschool en de actualisatie van de leerplannen rooms-katholieke godsdienst.

Trefwoorden:Godsdienstpedagogiek, Godsdienstdidactiek, Katholieke school, Identiteit van scholen, Hermeneutisch-communicatief model
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen