Onderzoeker
Maaike Vandermosten
- Disciplines:Ontwikkelingsneurowetenschappen, Neurologische en neuromusculaire ziekten, Taalontwikkeling, Neuropsychologie
Affiliaties
- Spraak- en Taalonderzoek (Labo)
Verantwoordelijke
Vanaf1 okt 2021 → Heden - Onderzoeksgroep Experimentele Oto-rino-laryngologie (Afdeling)
Lid
Vanaf1 okt 2016 → 30 sep 2022 - Gezins- en Orthopedagogiek (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf15 okt 2007 → 30 sep 2017
Projecten
1 - 10 of 20
- Implementatie en automatisatie van natuurlijke spraak bij afasieVanaf23 aug 2022 → HedenFinanciering: FWO Strategische Onderzoeksbeurs
- Spraakverwerkingstechnieken voor automatische detectie van hersenaandoeningenVanaf1 nov 2021 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: onderzoek naar een wetenschappelijk onderbouwd protocol om een typische tweetalige ontwikkeling te differentiëren van een taalontwikkelingsstoornisVanaf1 okt 2021 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Effecten van school en leeftijd op de onderliggende neural netwerken van lezen en rekenenVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Onderzoek naar neurale compensatie of restoratie in patiënten met afasie met behulp van een natuurlijk spraak paradigmaVanaf10 aug 2020 → HedenFinanciering: FWO mandaten
- Diagnosticeren van afasie via EEG-gebaseerde neurale tracking van natuurlijke spraakVanaf1 jan 2020 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Auditieve temporele verwerking in kleuters met een risico op dyslexie: neurofysiologische markers en preventieve interventieVanaf17 sep 2018 → 17 sep 2022Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Het ontrafelen van spraakverwerkingsmechanismen bij afasie via EEG-gebaseerde neurale tracking en gedragsmetingenVanaf30 aug 2018 → 14 sep 2023Financiering: Buitenl. publieke opdrachtgever
- Interrelaties tussen neurocognitieve, auditieve, familiale en omgevingsfactoren tijdens de vroege leesontwikkelingVanaf1 aug 2018 → 1 aug 2022Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Gedragsmatige en neurologische profielen van multiplex versus simplex dyslexie: een longitudinale benaderingVanaf1 jan 2018 → 31 dec 2021Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
Publicaties
1 - 10 van 87
- Interrelations between neurocognitive, auditory, familial and environmental factors during early reading development(2023)
Auteurs: Lauren Blockmans, Maaike Vandermosten, Pol Ghesquière, Jan Wouters
- Myelin plasticity during early literacy training in at-risk pre-readers(2023)
Auteurs: Jan Wouters, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten
Pagina's: 86 - 100 - Unravelling speech processing mechanisms in aphasia via EEG-based neural tracking and behavioral measures(2023)
Auteurs: Jill Kries, Maaike Vandermosten, Robin Lemmens, Tom Francart
- Pulsatile modulation greatly enhances neural synchronization at syllable rate in children.(2023)
Auteurs: Maaike Vandermosten
Pagina's: 120223 - Cognitive impact of preventive tablet-based games in pre-readers at risk for dyslexia(2023)
Auteurs: Pol Ghesquière, Jan Wouters, Maaike Vandermosten
- Auditory temporal processing in pre-readers at risk for dyslexia: neurophysiological markers and preventive intervention(2023)
Auteurs: Shauni Van Herck, Jan Wouters, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten
- Aging effects and feasibility of statistical learning tasks across modalities(2023)
Auteurs: Klara Schevenels, Inge Zink, Bert De Smedt, Maaike Vandermosten
Pagina's: 201 - 230 - Neural tracking of linguistic and acoustic speech representations decreases with advancing age(2023)
Auteurs: Marlies Gillis, Jill Kries, Maaike Vandermosten, Tom Francart
- Neural synchronization and intervention in pre-readers who later on develop dyslexia(2023)
Auteurs: Shauni Van Herck, Maria Economou, Femke Vanden Bempt, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten, Jan Wouters
Pagina's: 547 - 567 - Speech perception deficits and the effect of envelope-enhanced story listening combined with phonics intervention in pre-readers at risk for dyslexia(2022)
Auteurs: Shauni Van Herck, Maria Economou, Maaike Vandermosten, Jan Wouters, Pol Ghesquière