< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Lieve De Wachter
- Disciplines:Onderwijscurriculum, Talen, Linguïstiek
Affiliaties
- Instituut voor Levende Talen (ILT) (Onderzoeksinstituut)
Lid
Vanaf1 sep 1999 → Heden
Projecten
1 - 4 of 4
- De ontwikkeling van een corpus 'gesproken academisch Belgisch Nederlands'Vanaf1 jan 2021 → 31 dec 2022Financiering: IOF - technologie validatie in labo
- Academische taalvaardigheid als voorspeller van studiesucces. Een validiteitsargument voor een low-stakes academische leesvaardigheid- en woordenschatscreening voor eerstejaarsstudenten.Vanaf13 okt 2017 → 13 okt 2021Financiering: BOF - doctorale mandaten
- Ontwikkeling van een digitaal platform Nederlands Leren.Vanaf1 okt 2013 → 30 jun 2015Financiering: Departement Economie, Werkgelegenh. en Binnenl. Aangelegenheden
- Effectieve ondersteuning van studieschrijfvaardigheid. Een onderzoek naar het effect van taalondersteuning op de ontwikkeling van studieschrijfvaardigheid van eerstejaars hbo-studenten.Vanaf1 feb 2013 → 15 jun 2018Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 25
- Informatievaardigheden. Omgaan met informatie en tekstgenres in de geesteswetenschappen(2023)
Auteurs: Demmy Verbeke, Lieve De Wachter
- Validering van een academische taalvaardigheidstoets in de Surinaamse context: testscores en testpercepties(2023)
Auteurs: Jordi Heeren, Lieve De Wachter
Pagina's: 147 - 174 - Themanummer: Taal en werk(2022)
Auteurs: Lieve De Wachter
- Academic language proficiency as a predictor of academic achievement. A validity argument of a low-stakes post-entry academic reading and vocabulary screening test for first-year university students.(2021)
Auteurs: Jordi Heeren, Lieve De Wachter, Dirk Speelman
- Van talige noden tot mogelijke oplossingen: naar een inclusief en procesmatig ta(a)l(en)beleid voor startende studenten(2021)
Auteurs: Lieve De Wachter
- Een taalvaardigheidstest voor anderstaligen voorgelegd aan leerlingen in het Nederlandstalig middelbaar onderwijs. Een onverwacht effect?(2021)
Auteurs: Elke Gilin, Jordi Heeren, Lieve De Wachter
Pagina's: 99 - 113 - Post-entry language assessment in higher education: ensuring fairness by including the voice of the test-taker(2021)
Auteurs: Jordi Heeren, Dirk Speelman, Lieve De Wachter
Pagina's: 45 - 48 - Halen we de norm? De scores van moedertaalsprekers op een talige toegangstest voor anderstaligen aan de universiteit(2021)
Auteurs: Jordi Heeren, Dirk Speelman, Lieve De Wachter
Pagina's: 3 - 13 - Bepaalt taal wie het haalt? De samenhang tussen een academische taalvaardigheidscreening en het behalen van een bachelordiploma aan de universiteit(2021)
Auteurs: Jordi Heeren, Dirk Speelman, Lieve De Wachter
Pagina's: 39 - 54 - A practical academic reading and vocabulary screening test as a predictor of achievement in first-year university students: implications for test purpose and use(2021)
Auteurs: Jordi Heeren, Dirk Speelman, Lieve De Wachter
Pagina's: 1458 - 1473