< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Kris Van De Poel

  • Onderzoeksexpertise:Mijn onderzoek is toegepast taalkundig en draagt bij aan oplossingen voor sociale problemen met taal (A. Davies). Na veertig jaar ben ik nog steeds geïntrigeerd door de processen die plaatsvinden bij het leren van vreemde talen in complexe academische en professionele contexten. Mijn focus is op de domeinen die ik het beste ken: het hoger onderwijs en de medische wereld. Mijn onderzoeksmethode is mixed methods. Verworvenheden uit mijn onderzoek kennen vaak een praktische vertaalslag (research and development).
  • Trefwoorden:DOETREFFENDHEID VAN TAALONDERWIJS, ACADEMISCHE GELETTERDHEID, COMPUTERONDERSTEUND AANLEREN VAN TALEN, VREEMDE TAAL EN ACADEMISCHE CONTEXT, NEDERLANDS VOOR NIET-NEDERLANDSTALIGEN, HET LEREN VAN VREEMDE TALEN, ZELFSTANDIG LEREN, TAAL & MULTIMEDIA, Letteren
  • Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijskunde, Linguïstiek
  • Onderzoekstechnieken:De Taalvaardigheidsonderzoeksgroep kan volgende onderzoekstechnieken ter beschikking stellen: (online of offline) enquêtering, experimenteel onderzoek met controlegroepen, interviews, focusgroup, foutenanalyses, introspectie, pre- en posttesting, statistische analyse en dataverwerking.
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise:De expertise staat ter beschikking van instellingen/personen die onderzoeksbelangstelling hebben in de taalvaardigheid van en taalpedagogiek voor volwassen hooggeschoolden. In concretu zijn deze gebruikers voornamelijk talencentra, taalonderwijsinstellingen en taalonderwijsbeleidsmakers. Daarnaast wordt ook vaak een beroep gedaan op deze expertise in taalvaardigheidsonderzoek en taalpedagogiek door een ruime waaier instanties, o.a. de tertiaire onderwijs- en dienstensector, de overheid, de Europese Commissie.