Onderzoeker
Karine Verschueren
- Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Affiliaties
- Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf23 mrt 2001 → Heden
Projecten
1 - 10 of 28 results
- Investeren in cognitief talent: De rol van interacties met leerkrachten en peers in de ontwikkeling van academische betrokkenheidVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Investeren in cognitief talent: De rol van interacties met leerkrachten en peers in de ontwikkeling van academische betrokkenheidVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium; inschrijvingsgelden; giften; ....
- Ik vind je leuk zoals je bent: de rol van ouders, leerkrachten, en leeftijdsgenoten voor de psychosociale ontwikkeling van vroege adolescentenVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: BOF - postdoctorale mandaten
- Vele handen maken een genie. De rol van sociale relaties in de klas in de ontwikkeling van (on)betrokkenheid en prestaties bij cognitief begaafde leerlingen en hun klasgenotenVanaf8 jul 2019 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Verbetering van de motivatie en betrokkenheid van cognitief begaafde leerlingen in het secundair onderwijs: survey- en interventieonderzoekVanaf1 okt 2018 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Machteloos of machtig? (Hoe) kunnen leerkrachten victimisatieprocessen op school beïnvloeden?Vanaf27 aug 2018 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Slachtofferschap van pesten op school: De rol van leerkrachten en leerkracht-leerlinginteractiesVanaf18 sep 2017 → HedenFinanciering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
- Pesten op school: de rol van interacties met leeftijdsgenoten en leerkrachten voor victimisatie en de sociaal-emotionele gevolgen ervanVanaf12 sep 2017 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Talent op termijn: Motivationele ontwikkeling en onderwijsloopbanen van cognitief begaafde leerlingenVanaf4 sep 2017 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Onderwijs en zorg op maat van jongeren en hun talentenVanaf1 apr 2017 → HedenFinanciering: FWO Strategisch Basisonderzoek (SBO)
Publicaties
1 - 10 of 154 results
- Are motivational benefits of adequately challenging schoolwork related to students’ need for cognition, cognitive ability, or both?(2021)
Auteurs: Jeroen Lavrijsen, Franzis Preckel, Pieter Verachtert, Maarten Vansteenkiste, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 5 - Teachers-in-training perceptions of gifted children’s characteristics and teacher-child interactions: An experimental study(2021)
Auteurs: Tessa Weyns, Franzis Preckel, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 9 - Loneliness, Social Anxiety Symptoms, and Depressive Symptoms in Adolescence: Longitudinal Distinctiveness and Correlated Change.(2020)
Auteurs: Sofie Danneel, Flore Geukens, Marlies Maes, Margot Bastin, Patricia Bijttebier, Hilde Colpin, Karine Verschueren, Luc Goossens
Pagina's: 2246 - 2264 - Cognitieve begaafdheid is geen risicofactor voor probleemgedrag: bevindingen van de TALENT-studie(2020)
Auteurs: Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
Pagina's: 33 - 39 - How our bonds with others shape us: The role of school-based social relationships for the development of children in the general and cognitively gifted population(2020)
Auteurs: Tessa Weyns, Karine Verschueren, Hilde Colpin
- Killing two birds with one stone: The role of motivational resources in predicting changes in achievement and school well-being beyond intelligence(2020)
Auteurs: Michiel Boncquet, Bart Soenens, Karine Verschueren, Jeroen Lavrijsen, Nele Flamant, Maarten Vansteenkiste
Pagina's: 1 - 14 - Module 7. Verschillen tussen leerlingen in onderwijs(2020)
Auteurs: Machteld Vandecandelaere, Beatrijs De Fraine, Karine Verschueren, Hilde Colpin, Pol Ghesquière, Evelien Flamez, Karlien De Jaeger, Greet Gevaert, Andy Thys, Mieke Van de Goor, et al.
Pagina's: 261 - 306 - Adolescents' engagement trajectories in multicultural classrooms: The role of the classroom context(2020)
Auteurs: Maaike C Engels, Karen Phalet, Mariola C Gremmen, Jan Kornelis Dijkstra, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 14Aantal pagina's: 14 - Vlaamse versie van de Versnellingswenselijkheidslijst (VWl-Vl). Eenhulpmiddel bij de beslissing tot versnellen in het basisonderwijs.(2020)
Auteurs: Sabine Sypré, Pieter Verachtert, Karine Verschueren
Pagina's: 69 - 74 - Transactional Links Between Social Anxiety Symptoms and Parenting Across Adolescence: Between- and Within-Person Associations.(2020)
Auteurs: Stefanie A Nelemans, Loes Keijsers, Hilde Colpin, Karla Van Leeuwen, Patricia Bijttebier, Karine Verschueren, Luc Goossens
Pagina's: 814 - 828