< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Karine Verschueren
- Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Affiliaties
- Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf23 mrt 2001 → Heden
Projecten
1 - 10 of 44
- Leren houden van cognitieve uitdaging: de ontwikkeling van 'Need for Cognition' bij kinderen en jongeren begrijpen en bevorderenVanaf6 nov 2023 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- De Leerreis in Kaart Brengen: Inzicht in de ontwikkeling van leerstrategieën bij hoogbegaafde leerlingen die overstappen naar het hoger onderwijsVanaf1 okt 2023 → HedenFinanciering: BOF - postdoctorale mandaten
- Sabbatperiode Karine Verschueren: Ondersteuning en cognitieve uitdaging: leerkracht-leerlinginteracties als motor voor academische talentontwikkelingVanaf25 sep 2023 → HedenFinanciering: BOF - mobiliteit
- Ondersteuningsbeleid voor cognitief sterk functionerende leerlingenVanaf1 sep 2023 → 31 aug 2024Financiering: Departement Onderwijs en Vorming
- Ondersteunende Leerkracht-Leerling Relaties ter Bevordering van het Welbevinden van Adolescenten.Vanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: FWO Rode Neuzen Dag
- Leren houden van cognitieve uitdaging: de ontwikkeling van 'Need for Cognition' bij kinderen en jongeren begrijpen en bevorderenVanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- CONNECTIES in de KLAS (CiC): Relaties met leerkrachten en peers en hun effecten op de mentale gezondheid van adolescentenVanaf1 okt 2022 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Een blik op de leerkracht als omstander bij pesten op school: inzicht in helpende en schadelijke reacties van leerkrachten bij pesten.Vanaf1 okt 2022 → 30 sep 2023Financiering: BOF - postdoctorale mandaten
- Onderpresteren bij cognitief sterke jongeren aanpakken: Effectiviteit van de interventie Wijs op WegVanaf1 sep 2022 → 31 aug 2024Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Hoera - Dat is moeilijk! De dynamiek van de reacties van studenten op en voorkeuren voor cognitieve uitdagingenVanaf1 jan 2022 → 1 apr 2023Financiering: Buitenl. privé-opdrachtgever - onbepaald
Publicaties
1 - 10 van 255
- Do classroom relationships moderate the association between peer defending in school bullying and social-emotional adjustment?(2024)
Auteurs: Anouck Lubon, Chloë Finet, Karlien Demol, Karine Verschueren, Hilde Colpin
- Fostering excellence: Nurturing motivation and performance among high- and average-ability students through need-supportive teaching(2024)
Auteurs: Jeroen Lavrijsen, Eline Camerman, Alicia Ramos, Karine Verschueren
- Seek and you shall find: Career exploration profiles in the transition to higher education(2024)
Auteurs: Lien Demulder, Karine Verschueren
- Do teachers use distinct motivational styles for cognitively gifted learners? The role of effectiveness beliefs, fixed mindset, and misconceptions about giftedness(2024)
Auteurs: Karine Verschueren
Pagina's: 999 - 1025 - Wat kunnen leerkrachten doen tegen pesten in het lager onderwijs? Inzichten uit het Teachers4Victims onderzoek(2024)
Auteurs: Karlien Demol, Hilde Colpin, Karine Verschueren
Pagina's: 8 - 11 - Math Self-Concept in the Transition to Secondary School: Developmental Trends, Predictors and Educational Implications among High-Ability and Average-Ability Students(2024)
Auteurs: Alicia Ramos, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 19 - Peer Influences on (Dis)Engagement in Early Adolescence: the Role of Friendship, Social Status, and Academic Status(2024)
Auteurs: Nina Steenberghs, Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
Pagina's: 940 - 954 - The how and the why of study choice processes in higher education: The role of parental involvement and the experience of having an authentic inner compass(2023)
Auteurs: Karine Verschueren
Pagina's: 1749 - 1763 - Unlocking potential. Enhancing motivation and engagement of cognitively gifted students in regular secondary school settings.(2023)
Auteurs: Sabine Sypré, Karine Verschueren
- From environment to genes… and back to the environment(2023)
Auteurs: Karla Van Leeuwen, Patricia Bijttebier, Stephan Claes, Hilde Colpin, Wim Van Den Noortgate, Karine Verschueren, Guy Bosmans