< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Emma-Louise Silva

  • Onderzoeksdoeleinden:Emma-Louise Silva is een postdoctorale onderzoeker bij het ERC-project ‘Constructing Age for Young Readers’, geleid door Vanessa Joosen. Voor dit project legt Emma-Louise zich toe op age studies, cognitive narratology, genetic criticism en philosophy of mind in de jeugdliteratuur. Daarnaast doceert ze aan de Universiteit Antwerpen het mastervak ‘Joyce Seminar’ en assisteert ze bij de opleidingsonderdelen ‘Introduction to the Study of Literature in English’, ‘Nineteenth-century Literature in English’, en ‘Twentieth-century Literature in English’. Ze geeft gastlezingen bij de opleidingsonderdelen ‘Writers at Work’ en ‘Teaching Literature in English’. Als lid van het Centre for Manuscript Genetics, verdedigde Emma-Louise in 2019 haar proefschrift over James Joyce waarin ze een herziening voorstelde van de zogenaamde ‘inward turn’ van de modernistische fictie van Joyce door benaderingen toe te passen uit de hedendaagse philosophy of mind, cognitive narratology en genetic criticism. Haar doctoraat maakte deel uit van het Top Bof project ‘Literatuur en ‘the extended mind’: een herziening van het modernisme’ onder leiding van Dirk Van Hulle. Ze was ook digital editor bij het ERC-project ‘Mind-Bending Grammars’ onder leiding van Peter Petré, en postdoctorale coördinator voor het Pillar 1 Science and Technology Roadmap onder leiding van Mike Kestemont bij Time Machine Europe. https://orcid.org/0000-0003-3255-6081
  • Trefwoorden:GENETISCHE KRITIEK, FILOSOFIE VAN DE GEEST, JAMES JOYCE, COGNITIEVE NARRATOLOGIE, Letteren
  • Disciplines:Literatuurwetenschappen, Theorie en methodologie van de literatuurwetenschappen
  • Onderzoekstechnieken:Text Encoding (TEI)
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise:Onderzoekers en studenten literatuur