< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Elvira Crois

  • Onderzoeksdoeleinden  (Vrije Universiteit Brussel):

    Elvira Crois is postdoctoraal onderzoeker in kunsteducatie aan Vrije Universiteit Brussel en in theaterwetenschappen aan Universiteit Antwerpen. Na het voltooien van diens doctoraatsthesis over de esthetiek van publieksparticipatie en performertraining voor participatieve performance, verdiept Elvira zich verder in de potentie van participatieve kunst voor sociale verandering en sociale rechtvaardigheid via speelse, affectieve en zintuiglijke strategieën van wereldscheppen.

    In 2022 legde Elvira het proefschrift 'Holding [ a Conversation with ] the Situation. The Performer's Tactical Ability and the Aesthetic Affect of Audience Participation' neer. Het onderzoek bestudeerde performer training om de invloed van het ambacht van de performer op de esthetiek van publieksparticipatie beter te begrijpen. Via een vergezellende benadering (d.w.z. een participatieve onderzoeksmethode) en het theoretisch kader van de theatergenetica (d.w.z. de studie van het creatieve proces), onderzoekt het project interactieve en participatieve podiumkunsten, waaronder het werk van Katrien Oosterlinck (BE) (www.spatie.info), Seppe Baeyens (BE) (leon.dance) en Sarah John (AU/DK) (art-of-listening.org).

    Elvira Crois behaalde een MA-diploma Theater- en Filmswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Van 2015-2017 werkte Elvira als sociaal-cultureel werker bij Gemeenschapscentrum De Kriekelaar in Schaarbeek, Brussels. Sinds 2017 neemt hen de rol op zich van assessor van Erasmus+ jeugdprojecten voor het nationaal agentschap JINT. Elvira maakt deel uit van Apaya Network, een Europees netwerk van jonge onderzoekers die de poëzie van het zintuiglijk theater verkennen. Daarnaast is hen organiserend lid van de interuniversitaire doctoraatsopleiding “What does it mean to be a researcher in 21st century Academia?” en van 2018-2020 co-president van de informeel vereniging van doctoraatsstudenten van het departement literatuur.

    In 2022-2022 coördineert Elvira samen met Marieke Breyne de community of practice 'Worldmaking: Crafting Cultures With and For Young People', gefinancierd door Erasmus+ Youth in Action (JINT vzw). Dit interdisciplinaire project verzamelt beoefenaars van participatieve kunsten, kunsteducatie en sociale rechtvaardigheid om de wisselwerking tussen regels en waarden in het proces van wereldmaken te onderzoeken. Project partners: Destelheide (BE), De Veerman (BE), spatie vzw/Katrien Oosterlinck (BE), Coney/The Young Coneys (UK), The Advocacy Academy (UK), Art of Listening (DK), Keur Eskemm (FR).

    CONFERENCE CONTRIBUTIONS

    • Crois, Elvira (2020) 'Researcher as Resource: Participatory Methodology and Fair Practice' Creative dialogue facilitated at Intersections Conference 2020, The Royal Central School of Speech and Drama, London 24 January 2020.
    • Crois, Elvira (2019) 'Politics of participatory aesthetics: prototyping social relationships in performing arts' Presented at 14th NOFOD (Nordic Forum for Dance Research) Conference: Practice, Participation and Politics, Uniarts Helsinki, Helsinki 12 June 2019-16 June 2019.
    • Crois, Elvira (2019) 'In Dissensus, We Trust: Prototyping Social Relationships in Participatory Theatre' Presented at International Conference “Sharing Society. The Impact of Collaborative Collective Actions in the Transformation of Contemporary Societies”, University of the Basque Country, Bilbao 23 May 2019-24 May 2019.
    • Crois, Elvira & Oosterlinck, Katrien (2018) 'Shifting Spaces' Workshop facilitated at International Colloquium Performing Intimacy, Universidade do Minho, Guimarães, 4 October 2018-6 October 2018.

    PUBLICATIONS

    • Crois, Elvira (2022) 'A Queer Curation of Audience Participation' Peripeti 19(35): 83-96
    • Crois, Elvira (2020) 'Responsible combodying: the intelligence of discomfort in guiding interactive performance' Research in Drama Education 25(3): 405-421
    • Crois, Elvira (2019) 'Bearing Collective Learning Processes: An Inquiry into Commoning Knowledge' In B. Custers, L. Marin, J. Masschelein, H. Schildermans, M. Simons, J. Vlieghe & G. H. Kuen Wong (Eds.) Reclaiming Study Practices. Paper presented at Reclaiming Study Practices. Philosophy and Theory of Higher Education Conference, KU leuven, Leuven, 18-20 September 2019 (pp. 69-73).
    • Crois, Elvira (2019) 'In Dissensus, We Trust: Prototyping Social Relationships in Participatory Theatre' In B. Tejerina, C. Miranda de Almeida & I. Perugorría (Eds.) Sharing Society. The Impact of Collaborative Collective Actions in the Transformation of Contemporary Societies. Paper presented at Sharing Society. The Impact of Collaborative Collective Actions in the Transformation of Contemporary Societies, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao, 23-24 May 2019 (pp. 320-331).Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
    • Crois, Elvira (2015) ‘Een leven pellen als een artisjok. Sensitief theater en presence’ Documenta 33(1): 53-75
    • Crois, Elvira; Crombez, Thomas; de Smet, Sofie; Hendrickx, Sébastien; Stalpaert, Christel; Van Baarle, Kristof; Vermeulen, Pieter (2015) ‘Voorbij de kroniek. Over het belang van theatertijdschriften.’ Documenta 33(2): 10-32
  • Disciplines  (University of Antwerp):Groeps- en interpersoonlijke processen, Culturele participatie, Informeel leren, Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Onderwijskunde op mesoniveau, Onderwijskunde op microniveau, Beroepsonderwijs, beroepsopleiding en levenslang leren, Antropologische theorie, Sociologie van de kunsten, Groeps- en interpersoonlijke relaties, Sociologische methodologie en onderzoeksmethoden, Interpersoonlijke communicatie, Poëzie, Podiumstudies, Theaterwetenschappen, Design for performance, Choreografie, Circus, Dramaturgie, Voorstelling, Theater, Theatertechnieken, Sociale en relationele kunst, Menselijk georiënteerd design
  • Disciplines  (Vrije Universiteit Brussel):Algemene en logistieke diensten
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise  (Vrije Universiteit Brussel):

    Elvira Crois is postdoctoraal onderzoeker in kunsteducatie aan Vrije Universiteit Brussel en in theaterwetenschappen aan Universiteit Antwerpen. Na het voltooien van diens doctoraatsthesis over de esthetiek van publieksparticipatie en performertraining voor participatieve performance, verdiept Elvira zich verder in de potentie van participatieve kunst voor sociale verandering en sociale rechtvaardigheid via speelse, affectieve en zintuiglijke strategieën van wereldscheppen.

    In 2022 legde Elvira het proefschrift 'Holding [ a Conversation with ] the Situation. The Performer's Tactical Ability and the Aesthetic Affect of Audience Participation' neer. Het onderzoek bestudeerde performer training om de invloed van het ambacht van de performer op de esthetiek van publieksparticipatie beter te begrijpen. Via een vergezellende benadering (d.w.z. een participatieve onderzoeksmethode) en het theoretisch kader van de theatergenetica (d.w.z. de studie van het creatieve proces), onderzoekt het project interactieve en participatieve podiumkunsten, waaronder het werk van Katrien Oosterlinck (BE) (www.spatie.info), Seppe Baeyens (BE) (leon.dance) en Sarah John (AU/DK) (art-of-listening.org).

    Elvira Crois behaalde een MA-diploma Theater- en Filmswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Van 2015-2017 werkte Elvira als sociaal-cultureel werker bij Gemeenschapscentrum De Kriekelaar in Schaarbeek, Brussels. Sinds 2017 neemt hen de rol op zich van assessor van Erasmus+ jeugdprojecten voor het nationaal agentschap JINT. Elvira maakt deel uit van Apaya Network, een Europees netwerk van jonge onderzoekers die de poëzie van het zintuiglijk theater verkennen. Daarnaast is hen organiserend lid van de interuniversitaire doctoraatsopleiding “What does it mean to be a researcher in 21st century Academia?” en van 2018-2020 co-president van de informeel vereniging van doctoraatsstudenten van het departement literatuur.

    In 2022-2022 coördineert Elvira samen met Marieke Breyne de community of practice 'Worldmaking: Crafting Cultures With and For Young People', gefinancierd door Erasmus+ Youth in Action (JINT vzw). Dit interdisciplinaire project verzamelt beoefenaars van participatieve kunsten, kunsteducatie en sociale rechtvaardigheid om de wisselwerking tussen regels en waarden in het proces van wereldmaken te onderzoeken. Project partners: Destelheide (BE), De Veerman (BE), spatie vzw/Katrien Oosterlinck (BE), Coney/The Young Coneys (UK), The Advocacy Academy (UK), Art of Listening (DK), Keur Eskemm (FR).

    CONFERENCE CONTRIBUTIONS

    • Crois, Elvira (2020) 'Researcher as Resource: Participatory Methodology and Fair Practice' Creative dialogue facilitated at Intersections Conference 2020, The Royal Central School of Speech and Drama, London 24 January 2020.
    • Crois, Elvira (2019) 'Politics of participatory aesthetics: prototyping social relationships in performing arts' Presented at 14th NOFOD (Nordic Forum for Dance Research) Conference: Practice, Participation and Politics, Uniarts Helsinki, Helsinki 12 June 2019-16 June 2019.
    • Crois, Elvira (2019) 'In Dissensus, We Trust: Prototyping Social Relationships in Participatory Theatre' Presented at International Conference “Sharing Society. The Impact of Collaborative Collective Actions in the Transformation of Contemporary Societies”, University of the Basque Country, Bilbao 23 May 2019-24 May 2019.
    • Crois, Elvira & Oosterlinck, Katrien (2018) 'Shifting Spaces' Workshop facilitated at International Colloquium Performing Intimacy, Universidade do Minho, Guimarães, 4 October 2018-6 October 2018.

    PUBLICATIONS

    • Crois, Elvira (2022) 'A Queer Curation of Audience Participation' Peripeti 19(35): 83-96
    • Crois, Elvira (2020) 'Responsible combodying: the intelligence of discomfort in guiding interactive performance' Research in Drama Education 25(3): 405-421
    • Crois, Elvira (2019) 'Bearing Collective Learning Processes: An Inquiry into Commoning Knowledge' In B. Custers, L. Marin, J. Masschelein, H. Schildermans, M. Simons, J. Vlieghe & G. H. Kuen Wong (Eds.) Reclaiming Study Practices. Paper presented at Reclaiming Study Practices. Philosophy and Theory of Higher Education Conference, KU leuven, Leuven, 18-20 September 2019 (pp. 69-73).
    • Crois, Elvira (2019) 'In Dissensus, We Trust: Prototyping Social Relationships in Participatory Theatre' In B. Tejerina, C. Miranda de Almeida & I. Perugorría (Eds.) Sharing Society. The Impact of Collaborative Collective Actions in the Transformation of Contemporary Societies. Paper presented at Sharing Society. The Impact of Collaborative Collective Actions in the Transformation of Contemporary Societies, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao, 23-24 May 2019 (pp. 320-331).Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
    • Crois, Elvira (2015) ‘Een leven pellen als een artisjok. Sensitief theater en presence’ Documenta 33(1): 53-75
    • Crois, Elvira; Crombez, Thomas; de Smet, Sofie; Hendrickx, Sébastien; Stalpaert, Christel; Van Baarle, Kristof; Vermeulen, Pieter (2015) ‘Voorbij de kroniek. Over het belang van theatertijdschriften.’ Documenta 33(2): 10-32