< Terug naar vorige pagina

Project

Ondersteunende Leerkracht-Leerling Relaties ter Bevordering van het Welbevinden van Adolescenten.

Er is veelvuldig wetenschappelijk onderzoek dat toont dat ondersteunende leerkracht-leerling relaties bijdragen aan het leren, de mentale gezondheid en de veerkracht van adolescenten. Toch weten we nog weinig over hoe leerkrachten werken aan goede relaties met hun leerlingen in het secondair onderwijs. Gekaderd binnen een ecologisch perspectief op veerkracht dat het belang van relaties tussen volwassenen en kinderen benadrukt, wil dit mixedmethod onderzoeksproject kennis ontwikkelen dat bij kan dragen aan de ontwikkeling van interventies in het onderwijs die het welbevinden van adolescenten ondersteunen door relatiegerichte gedragingen van leerkrachten. In de eerste stappen wordt een vragenlijst voor leerlingen ontwikkeld en onderzocht om relatiegerichte gedragingen met een potentiële hoge impact te identificeren. Deze potentiële hoge impact gedragingen worden vervolgens onderzocht in een interventiestudie. De interventie zal bestaan uit een databank met micro-interventies die relatiegerichte gedragingen stimuleren die eenvoudig te implementeren zijn in de alledaagse lespraktijk. Daarnaast zullen participerende schoolteams school-specifieke begeleiding ontvangen van een expert trainer. We onderzoeken het effect van de interventie op de kwaliteit van de leerkracht-leerling relatie en op het welbevinden van adolescenten en leerkrachten. Het implementatieproces wordt onderzocht door focus groep interviews met leerkrachten

Datum:1 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:Teacher-student relationships, Everyday relationship building practices, Adolescent wellbeing
Disciplines:Onderwijs- en schoolpsychologie