< Terug naar vorige pagina

Project

Burgerschapseducatie in tijden van Vlaamse onderwijsvernieuwing en globale onzekerheid: theorie en onderwijspraktijk - Historische empathie als pedagogisch-didactisch middel bij controversiële en historisch sensitieve lesonderwerpen.

De Vlaamse superdiverse samenleving, als een diasporamozaïek en successieve migratiestromen, zijn weerspiegeld in Vlaamse klassen. Diversiteit in onderwijs, meer bepaald in het geschiedenisonderwijs, wordt uitgedaagd aangaande onder andere de eurocentrische benadering van geschiedschrijving van de Grand Narratives. Dit onderwijskundig onderzoek aansluitend bij de Educatieve Master Geschiedenis wil een antwoord bieden op enerzijds de uitdagingen binnen het Vlaams geschiedenisonderwijs aangaande diversiteit, en anderzijds inzichten verwerven in het professionaliseringstraject van EduMa Geschiedenis en didactische tool ontwikkelen (o.b.v. vakdidactisch onderzoek).
Datum:1 jan 2023 →  31 dec 2023
Trefwoorden:vakdidactisch onderzoek, Educatieve Master, Controversiële en sensitieve topics, diversiteit, Vlaams geschiedenisonderwijs
Disciplines:Burgerschapsvorming, Didactiek van schoolvakken, Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Secundair onderwijs