< Terug naar vorige pagina

Project

Een Gebruikersgerichte-Ontwerp Van “Juiciness” in Toepassingen Voor Blind Typen Voor Kinderen Met Specifieke Leerstoornissen

Mensen werken met computers via traditionele interfaces zoals een toetsenbord, een muis en een aanraakscherm. Deze apparaten zijn geoptimaliseerd voor de 'gemiddelde' gebruiker, in de veronderstelling dat deze over 'normale' capaciteiten beschikt. Veel gebruikers missen echter bepaalde vaardigheden, cognitieve of perceptuele motorische vaardigheden of een combinatie daarvan, die hen in staat zouden stellen te interageren met het traditionele computersysteem. Alhoewel zij de vaardigheden bezitten om te leren door het systeem te gebruiken, belemmeren de ontbrekende vaardigheden hen ook om verder te geraken. In dit project zijn de beoogde gebruikers kinderen met meervoudige handicaps. In overleg met de kinderen, hun leerkrachten en verzorgers, zal worden onderzocht welke behoeften en wensen zij hebben met betrekking tot de interactie met computersystemen. Prototypes die hen in staat stellen om te interageren met computers en die lopende processen naar verzelfstandiging ondersteunen, zullen worden ontworpen, gebouwd en getest. Een belangrijk criterium is daarom de 'infrastructurering' van de oplossingen, d.w.z. de integratie van de ontworpen oplossingen met lopende activiteiten die voor langere tijd in deze gemeenschap in gebruik zijn. Onderzoeksvragen zullen worden gedefinieerd, en publicaties in wetenschappelijke tijdschriften en conferentieverslagen over dit onderzoek zullen worden geschreven. Naast deze onderzoeksactiviteiten (50%), zullen er verschillende onderwijsactiviteiten zijn (50%). Dit omvat het voorbereiden van leeractiviteiten, het begeleiden van studenten tijdens contactmomenten, en het evalueren van studenten op hun prestaties. De cursussen liggen in het domein van Elektronica, ICT, en Human Computer Interaction.

Datum:23 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:User-centered design, UCS, disability, disabilities, children, special needs, human computer interaction, microcontrollers, anthropology, Human-centered design, electronics
Disciplines:Inclusief en speciaal onderwijs, Onderwijssystemen niet elders geclassificeerd, Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen, Disability studies, Antropologie niet elders geclassificeerd, Visuele communicatie, Informatietechnologieën, Human-centered design, Computerspellen en -animatie, Digitale media, Interactieve media, Mixed media, Audiovisuele kunst en digitale media niet elders geclassificeerd, Computer hardware niet elders geclassificeerd, Gedragswetenschappen, Gehandicaptenzorg, Gezondheidszorg voor kinderen in kwetsbare groepen, Gebruik van medische apparatuur, Computerwetenschappen, Algemene algebraïsche systemen, Algemene wiskunde, Ubiquitous computing, Gezondheidsinformatica, Software engineering, Mens-machine interactie, Algemene wiskunde niet elders geclassificeerd, Interactieve en intelligente systemen, Elektronisch design
Project type:PhD project