< Terug naar vorige pagina

Project

De Rol van 'Digitale Super Peers' in Gender en Seksuele Identiteit Verwezenlijking Onder Adolescenten

De adolescentie is een cruciale fase voor het verkennen en verwezenlijken van gender en seksuele identiteit. In die periode fungeren ouders, leeftijdsgenoten, maar ook de media als belangrijke socialisatoren die normen en waarden vormen. Met name digitale omgevingen bieden unieke kansen voor jongeren om mediapersonages,  zogenaamde 'super peers', te raadplegen. Die kunnen dienen als rolmodellen en informatiebronnen voor gender en seksuele identiteit die vaak onbeschikbaar zijn in hun eigen sociale omgeving. In die context, levert dit doctoraatsproject drie belangrijke bijdragen: (1) het introduceert vanuit een multidisciplinair theoretisch kader het nieuwe concept ‘digital super peers’ (DSPs) en onderzoekt de rol van fictieve (i.e., tv-show personages) en bestaande (i.e., social media influencers) DSPs in het verkennen en verwezenlijken van adolescenten hun gender en seksuele identiteit; (2) het verkent hoe de socialiserende impact van DSPs samenhangt met jongeren hun kruisende identiteiten, ontwikkelingsfase en sociale context; (3) het bestudeert hoe gender niet-conforme en niet-heteronormatieve identiteiten afgebeeld worden binnen adolescenten hun digitale mediarepertoire en hoe die de percepties van hun eigen en andermans gender en seksuele identiteit beïnvloeden. Daarvoor, omvat het project een innovatieve mixed-method aanpak die longitudinale surveys gelinkt aan kwalitatieve inhoudsanalyses combineert met diepte-interviews en een experiment met meervoudige blootstelling.

Datum:1 dec 2022 →  Heden
Trefwoorden:Identity formation, Adolescents, Minorities
Disciplines:Digitale media
Project type:PhD project