< Terug naar vorige pagina

Project

Social Media-influencers en voedselpromotie: Kennis over beïnvloeding bij adolescenten en invloeden op voedselattitudes en -gedrag

In 2020 hadden meer dan 370 miljoen kinderen en adolescenten overgewicht of obesitas. Een factor die daartoe bijdraagt is een verhoogde inname van energierijk voedsel met veel vet en suikers. Jongere leeftijdsgroepen worden vaak blootgesteld aan dergelijk ongezond voedsel in verschillende settings, vooral op sociale media. Influencers zijn machtige actoren op sociale media als het gaat om de houding en het gedrag van jongeren en ze beïnvloeden zo de gezondheid van die adolescenten. Hier biedt de macht van influencers en de manier waarop zij zich richten op een jong publiek nieuwe mogelijkheden (bijv. gezondheidsbevordering). De keerzijde van de medaille is dat influencers ook een negatief effect kunnen hebben op de gezondheid van adolescenten door ongezond gedrag te demonstreren of te promoten (bv. reclame voor ongezond voedsel). Influencers gebruiken verschillende strategieën om hun inhoud op sociale media over te brengen. Humor is een veelgebruikte boodschapstrategie op sociale media en influencers geven vaak de voorkeur aan entertainment en humor boven informatieve boodschapstrategieën. De effecten van humor op de mate van overtuiging, in de specifieke context van influencers op sociale media en hun berichten over ongezond voedsel, zijn echter nog niet uitgebreid onderzocht. Daarom wil dit proefschrift de rol van social media influencers op de gezondheid van adolescenten onderzoeken. Meer specifiek zal de focus liggen op ongezond voedsel dat wordt getoond op sociale media en het effect van humorberichten die worden gebruikt door influencers op de percepties, attitudes en gedragingen van adolescenten. De resultaten van het proefschrift zullen bijdragen aan het onderzoeksveld gezondheidscommunicatie en aan het discours betreffende regelgeving over voedselmarketing op sociale media. Hierbij kunnen de resultaten ook gebruikt worden om relevante stakeholders te informeren.

Datum:14 okt 2022 →  23 okt 2023
Trefwoorden:Health Communication
Disciplines:Wetenschaps- en gezondheidscommunicatie
Project type:PhD project