< Terug naar vorige pagina

Project

Wat blijft en wat verdwijnt? Het monitoren van patronen van recente taalverandering in de Spaanse jongerentaal

Recente belangrijke socioculturele veranderingen, zoals de verspreiding van de massamedia, hebben de taalinteractie grondig veranderd, vooral tussen jongeren. Dit project wil onderzoeken hoe de Spaanse jongerentaal veranderd is in de afgelopen twee decennia. Concreet heeft het project vier hoofddoelstellingen. Ten eerste zal het de snelheid en de aard van taalverandering onderzoeken door zes fenomenen te monitoren die op lexicaal en syntactisch vlak werkzaam zijn, namelijk taboewoorden, pragmatische markers, lexicale leenvertalingen, syntactische invoegingen, syntactische vereenvoudigingen en syntactische leenvertalingen, op twee verschillende tijdstippen, namelijk aan het begin van de 21ste eeuw en aan het begin van het derde decennium. Deze vergelijking zal uitwijzen of er een verschil in snelheid bestaat tussen lexicale en syntactische veranderingen. Ten tweede analyseert het project, vanuit een sociolinguïstisch perspectief, of geslacht, sociale klasse of het netwerk een invloed heeft op deze taalveranderingen. In een derde fase wordt geanalyseerd of jongeren in de literatuur terecht worden omschreven als leiders van taalverandering. Ten slotte onderzoekt het project het fenomeen van age-grading en de toepasbaarheid van de apparent-time methode. Om deze doelen te bereiken combineert het project corpusanalyses met experimenteel onderzoek.

Datum:1 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:recente taalverandering
Disciplines:Sociolinguïstiek, Spaanse taal, Corpuslinguïstiek, Historische linguïstiek