< Terug naar vorige pagina

Project

Een Functioneel-Cognitief Perspectief op Sociale Modulatie van Imitatie in Mensen Met en Zonder Autisme Spectrum Stoornis

Imitatie speelt een centrale rol in ons sociaal leven, waar het niet alleen zorgt voor prosociaal gedrag, maar ook vlotte sociale interacties ondersteunt. Om deze reden wordt verondersteld dat imitatie gemoduleerd zou moeten worden door sociale factoren die relevant zijn voor sociale interacties en dat mensen die problemen hebben met sociale interacties, zoals mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS), ook verschillend imitatiegedrag zouden moeten vertonen. Echter, onderzoek naar deze hypotheses leverde tot nu toe slechts inconsistente resultaten op. Dit kunnen we toeschrijven aan het ontbreken van een sterk theoretisch kader en de lage ecologische validiteit van de imitatietaken in voorgaande studies. Dit project lost beide beperkingen op door een functioneel-cognitief kader te combineren met een ecologisch valide virtual-reality taak, om zo de sociale modulatie van imitatie te onderzoeken in mensen met en zonder ASS. In dit project focussen we eerst op de specifieke functies die sociale factoren kunnen aannemen binnen een functioneel kader. Meer specifiek kunnen sociale factoren fungeren als discriminatieve stimuli, bekrachtigingsvormende ingrepen, of bekrachtigers. Daarna zullen we deze functies vergelijken in mensen met en zonder ASS. Door de invloed van sociale factoren op imitatie op een ecologisch valide en theoretisch gegronde manier te onderzoeken, zal dit project zorgen voor een beter begrip van de rol van imitatie in de sociale interacties van mensen zonder en met ASS.

Datum:1 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:Imitatie, Autismespectrumsstoornis, Sociale cognitie
Disciplines:Sociale perceptie en cognitie, Sociaal gedrag en sociale actie, Leren en gedrag, Motorische processen en actie