< Terug naar vorige pagina

Project

Onderzoek naar de taalontwikkeling van jonge kinderen met een autismediagnose

Het merendeel van jonge kinderen gediagnosticeerd met een autismespectrumstoornis (ASS) vertoont een significante vertraging van de taalontwikkeling. De evolutie van de taalvaardigheden tussen de leeftijd van twee en zeven jaar volgt verschillende patronen: sommige kinderen behalen redelijk snel typische taalniveaus, anderen komen langzamer tot gesproken zinnen en nog anderen blijven minimaal verbaal. Taalontwikkeling bij ASS wordt gewoonlijk gezien als gerelateerd aan de verbetering van sociaal-communicatieve vaardigheden, net als bij typisch ontwikkelende kinderen. Er zijn echter redenen om aan te nemen dat bij sommige kinderen met ASS de taalontwikkeling een atypisch patroon vertoont, gedeeltelijk onafhankelijk van sociale interactie en communicatie. In ons meertalig project op verschillende locaties zal de taal longitudinaal opgevolgd worden door audio opnames van een dag lang te verzamelen en kwalitatief te analyseren bij een groot cohort van jonge kinderen met ASS. Om verschillende taalontwikkelingstrajecten af te lijnen zullen niet- sociaal en sociaal cognitieve vaardigheden nagegaan worden door middel van gedragsmatige, oogbewegings- en EGG taken gecombineerd met gedetailleerde vragenlijsten over de omgeving en ontwikkeling van het kind. Met dit project ogen we een grote doorbraak te leveren in het begrijpen van autisme en substantieel bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe interventietechnieken.

Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:language development, language asssesment, spontaneous language analysis, young children, ASD
Disciplines:Taalontwikkeling
Project type:PhD project