< Terug naar vorige pagina

Project

Het is maar om te lachen? – Een kwalitatief onderzoek naar de socio-culturele rol en de betekenis van humoristische representaties van etnische diversiteit in Vlaamse televisie comedy.

ot op de dag van vandaag kunnen stripverhalen waarin etnische verschillen centraal staan, intercultureel zijn
conflicten en polariseren openbare debatten. Het onderzoeksproject wil deze culturele spanningen verkennen
over humor en identiteit in een Vlaams klimaat dat wordt gekenmerkt door etnisch-culturele spanningen, kleurenblind
ideologie en een gebrek aan zichtbaarheid voor diaspora-doelgroepen in het openbaar, gemedieerd en academisch
sferen (Adriaens, 2012). Als zodanig is het doel van het project drievoudig. Ten eerste wil het ontrafelen en
bespreken de sociaal-culturele discoursen die draaien rond humoristische voorstellingen van etnische
diversiteit. Ten tweede probeert het de productieve rol van komedie bij het aanpakken van gevoelige kwesties te onderzoeken
en het uitdagen van raciale en etnische stereotypen en interculturele misverstanden. Ten derde wil het
nadenken over de ethiek en grenzen van vertegenwoordiging in een politiek correcte omgeving. Daartoe,
het multimethodenproject verkent eerst de komedievoorkeuren en kennis van de Vlaamse tv-shows over diaspora jeugd door middel van co-creatie sessies. Ten tweede analyseert het de representaties van
etnische diversiteit in vier Vlaamse tv-comedy-genres. Ten derde, het onderzoekt het publieke debat ronddraaien
rond deze representaties, aandacht schenkend aan de disharmonische relatie tussen humor
en politieke correctheid. Ten vierde onderzoekt het project de verschillende manieren waarop diaspora-jongeren zin hebben
van humoristische representaties van etnische diversiteit en hoe zij de potentiële rol van evalueren
humor bij het aanpakken van gevoelige onderwerpen.

Datum:1 mrt 2023 →  31 mrt 2023
Trefwoorden:diaspora, comedy, discourse, jongeren en media, humor, doorbreken van stereotypen, stereotypen, representatie, ethnic diversity
Disciplines:Interculturele communicatie, Digitale media, Mediadiscours receptie, Onderzoek van mediapubliek, Methodologie voor communicatieonderzoek, Culturele media, Visuele communicatie