< Terug naar vorige pagina

Project

De rol van de cliënt bij het beïnvloeden van de bloei van de gig-werkers

Toegenomen economische onzekerheid, globalisering, technologische veranderingen en demografische verschuivingen hebben de structuur van de wereldwijde arbeidsmarkt aanzienlijk beïnvloed (Petriglieri, Ashford, & Wrzesniewski, 2018). Een trend die het aanzien van de arbeidsmarkt heeft veranderd, is de evolutie naar een zogenaamde gig-economie, een arbeidsmarkt die wordt gekenmerkt door een sterke toename van alternatieve werkarrangementen. Alternatieve werkregelingen verschillen van traditionele werkregelingen in die zin dat contracten vaak beperkt zijn in de tijd, en het werk niet noodzakelijkerwijs wordt uitgevoerd op de plaats van de werkgever, noch onder direct toezicht van de werkgever (Kalleberg, 2000), zoals bijvoorbeeld tijdelijk werk, zelfstandig werk en vendor-on-premises (bijv. on-site consultants). In dit onderzoek richten we ons op de categorie zzp'ers, aangezien zij de snelst groeiende groep alternatieve arbeidsregelingen vormen (Cappelli & Keller, 2013; McKinsey & Company, 2016). Zelfstandigen worden gedefinieerd als zelfstandige ondernemers, die doorgaans alleen werken, zonder lidmaatschap van een organisatie. Ze hebben rechtstreeks contracten met klanten en controleren het werkproces terwijl de klant alleen de uitkomst specificeert (Cappelli & Keller, 2013). Als zodanig kunnen ze voor meerdere klanten tegelijkertijd en voor verschillende perioden werken, en zijn ze verantwoordelijk voor het regelen van hun eigen socialezekerheidsbetalingen, belastingen en uitkeringen (Cappelli & Keller, 2013). Gezien de opkomst van alternatieve werkregelingen in het algemeen, en van onafhankelijk werk in het bijzonder, hebben wetenschappers benadrukt dat het, om een ​​volledig begrip te krijgen van hedendaags werk, niet alleen belangrijk is om de verschillende soorten alternatieve werkregelingen te beschrijven die er bestaan, maar om ook de ervaringen te begrijpen van de personen die in die regelingen werken (Ashford, George, & Blatt, 2007; Petriglieri et al., 2018; Kunda, R. Barley, & Evans, 2002).
Tot nu toe heeft de literatuur over organisatiegedrag zich voornamelijk gericht op de werkervaringen van werknemers in organisaties, met veel minder aandacht voor de werkervaringen van die individuen die hun werkleven ontwikkelen zonder lidmaatschap van de organisatie (Petriglieri et al., 2018; Kunda et al., 2002; Ashford et al., 2007). In deze setting kunnen werknemers chronische onzekerheid ervaren over hun werkstabiliteit en -zin, evenals sociale en financiële onzekerheid (Petriglieri et al., 2018). Onderzoek heeft aangetoond dat, om met deze onzekerheid om te gaan, onafhankelijke werkers veerkracht moeten opbouwen door vier soorten verbindingen te cultiveren: (1) een verbinding met routines; (2) een verbinding met mensen; (3) een verbinding met plaatsen; en (4) een verbinding met een breder doel (Petriglieri et al., 2018). Door deze vier verbindingen te bevorderen, kunnen onafhankelijke werknemers gedijen op de arbeidsmarkt, die wordt gedefinieerd als een positieve psychologische toestand die gezamenlijk wordt gekenmerkt door leren en vitaliteit (Paterson, Luthans, & Jeung, 2014). Hoewel dergelijke studies aantonen hoe onafhankelijke werknemers kunnen gedijen gezien de grote mate van autonomie en onzekerheid waarmee ze worden geconfronteerd, erkent de literatuur over het gedijen van onafhankelijke werknemers niet volledig dat onafhankelijke werknemers niet in een vacuüm opereren. Ze werken meestal voor klanten, waar ze vaak zelfs zij aan zij met een team van traditionele medewerkers aan een specifieke taak werken (Ashford et al., 2007; Connelly & Gallagher, 2004). Tot op heden weten we echter weinig over de mate waarin cliënten kunnen bijdragen aan de vier verbindingen (people, space, purpose en routine) die bevorderlijk zijn voor het floreren van zelfstandigen, en of zelfstandigen hiervan kunnen profiteren als klanten deze vier verbindingen met hen.
Hoewel er een stroom literatuur is die zich richt op de integratie van zelfstandige werknemers, neemt deze literatuur een nogal cliëntgericht perspectief op de integratie van zelfstandige werknemers en onderzoekt de verschillende factoren die van invloed zouden moeten zijn op de beslissing van de cliënt om hen in dienst te nemen en te integreren. Dit onderzoek heeft aangetoond dat cliënten meer kans hebben om onafhankelijke werknemers te integreren als zij over deskundige kennis beschikken (Galup, Saunders, Nelson, & Cerveny, 1997), en ook wanneer de technologieën en hulpmiddelen van de cliënt niet aanpasbaar zijn (Connelly & Gallagher, 2004 ). De integratieliteratuur richt zich ook vaak op de voor- en nadelen die integratie voor de klantorganisatie kan opleveren in termen van winstgevendheid of effectiviteit. Wat de integratieliteratuur niet in overweging neemt, is of cliënten ook een rol spelen (en zelfs een verantwoordelijkheid dragen) bij het bijdragen aan de werkervaringen en het bloeien van zelfstandigen (Connelly et al., 2004). De integratieliteratuur neigt er ook toe om integratie te behandelen als een eendimensionaal concept, zonder rekening te houden met de verschillende manieren waarop zelfstandige werknemers kunnen worden geïntegreerd met betrekking tot de vier verbanden die zijn geïdentificeerd door Petriglieri et al. (2018). Zelfstandigen kunnen bijvoorbeeld een kantoorruimte aangeboden krijgen (verbinding met een plek), maar niet verbonden met de mensen in de klantorganisatie (medewerkers worden bijvoorbeeld niet uitgenodigd voor teamvergaderingen). Evenzo kan de zelfstandige werker verbonden zijn met de routines van de organisatie (via vaste werkuren), maar niet noodzakelijkerwijs verbonden zijn met het doel van de klant (bijvoorbeeld door niet geïnformeerd te zijn over de strategie van de klant). Als zodanig willen we het huidige onderzoek naar de integratie van zelfstandige werknemers uitbreiden door te onderzoeken hoe zelfstandige werknemers de mate kunnen beïnvloeden waarin cliënten de totstandkoming van de vier soorten verbindingen die door Petriglieri et al. (2018) worden geïdentificeerd, ondersteunen, en hoe dit belangrijke uitkomsten kan beïnvloeden.
Datum:1 sep 2019 →  31 aug 2023
Trefwoorden:Gig worker, Freelancer, Identity
Disciplines:Human resource management
Project type:PhD project