Project
REFL³ECT: levenslang leren bij ingenieursstudenten
Levenslang leren is een belangrijke vaardigheid en het hoger onderwijs speelt hierin een belangrijke rol: elke student moet bij het afstuderen over levenslang leren (LLL) competenties beschikken. Ook voor ingenieursstudenten is dit zo, maar helaas bestaat er geen wetenschappelijk onderbouwd kader om de complexe LLL-competenties te definiëren voor ingenieurs. Dankzij dit doctoraat, dat gefinancierd wordt via het recent goedgekeurde project REFL³ECT, zal deze leemte opgevuld worden. Concreet zal het onderzoek de volgende drie elementen inhouden: (1) in co-creatie met industriëlen en academici een LLL-framework ontwikkelen, (2) een longitudinale studie op basis van mixed-methods over de evolutie van de competentie ‘zelf-regulatie’ bij ingenieursstudenten en (3) op basis van design-based onderzoek nieuwe interventies ontwerpen, implementeren in het curriculum en opvolgen op het vlak van efficiëntie en effectiviteit. De drie ingenieursfaculteiten van de Groep Wetenschap en Technologie van de KU Leuven hebben zich geëngageerd om hun studenten te laten deelnemen aan dit project en om pilots op te zetten.