< Terug naar vorige pagina

Project

Disconnecteren om te connecteren - zijn contextkenmerken van invloed op het succes van disconnectie?

Informatie- en communicatietechnologieën (ICT's) zijn onmisbaar geworden in onze werk-, school- en gezinsomgeving. Ondanks de voordelen wijst recent onderzoek op de risico's die voortvloeien uit het "permanent verbonden zijn". Wetenschappers en praktijkmensen suggereren steeds vaker "digitale ontkoppeling" als oplossing: Door (tijdelijke) beperkingen op te leggen aan ict-gebruik, kunnen mensen de controle terugwinnen over productiviteit, sociale relaties en welzijn. Hoewel de industrie snel reageert op de groeiende vraag naar digitale ontkoppeling, is onderzoek naar de doeltreffendheid ervan opmerkelijk schaars. Bovendien laat het bewijsmateriaal gemengde resultaten zien, wat ons gebrek aan kennis onderstreept over welke afkoppelingspraktijken werken, waarom, voor wie en wanneer. Daarom wordt in dit project een theorie over digitale disconnectie ontwikkeld en empirisch gevalideerd - geschikt voor werk-, school- en gezinscontexten. Het behandelt (a) wat mensen doen om de verbinding te verbreken (inhoud-'hoe'), (b) waarom mensen de verbinding verbreken (proces-'waarom'), en (c) voor wie (persoon-'wie') en (d) onder welke omstandigheden de verbinding verbreken werkt (context-'wanneer'). De ontwikkeling van het model gebeurt via een grondige literatuurstudie binnen de verschillende onderzoeksstromen die digitale (dis)connectie onderzoeken. Op basis van een 'best fit'-idee wordt in een intensieve longitudinale studie getest of het verbreken van de digitale verbinding succesvoller is wanneer de gekozen strategieën ('hoe') (1) adequaat zijn en in verhouding staan tot de reden waarom individuen willen verbreken ('hoe-waarom' fit), (2) aansluiten bij hun persoonlijke kenmerken ('hoe-persoon' fit), en (3) overeenstemmen met wat hun omgeving vraagt/aanmoedigt ('hoe-omgeving' fit). Ten slotte valideren we de belangrijkste bevindingen met vier veldexperimenten. De bevindingen helpen stakeholders om individuen in gezinnen, scholen en organisaties te ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezondere relatie met technologie.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:digital wellbeing, digital connection, occupational health psychology, ICT usage
Disciplines:Werk- en organisatiepsychologie, Bedrijfseconomie, Media- en communicatietheorie, Onderwijs- en schoolpsychologie
Project type:PhD project