< Terug naar vorige pagina

Project

Micro-verstoringen in compacte hybride magnetisch opgehangen vliegwielsystemen

Reactiewielen worden gebruikt in ruimtevaartuigen voor drieassige standregeling met hoge richtingsnauwkeurigheid. Echter generen ze ongewenste microtrillingen die de prestatie van de standregeling beïnvloeden. Deze geïnduceerde trillingen zijn afhankelijk van de dynamica van het gehele reactiewielsysteem, inclusief het reactiewiel, de as, de lagering, de aandrijving, de behuizing, de controlelus, aanwezige dempingssystemen en de operationele omstandigheden (e.g. rotatiesnelheid). Dit onderzoek richt zich op de ontwikkeling en implementatie van concepten om microtrillingen in reactiewielsystemen te reduceren. De eerste fase van dit onderzoek omvat een korte vergelijkende studie van de bestaande lagers, waaronder gaslagers en actieve magnetische lagers. In een tweede fase is het doel om de dynamica van bestaande geïntegreerde reactiewielsystemen te modelleren en experimenteel te bestuderen en een nieuw concept te ontwikkelen dat de grenzen van hoognauwkeurige standregeling verlegt in een internationale context.

Datum:12 sep 2022 →  Heden
Trefwoorden:attitude control, micro-vibrations, reaction wheel
Disciplines:Astronautische ingenieurskunde
Project type:PhD project