< Terug naar vorige pagina

Project

Bidirectionele kennisoverdracht tussen het toegepast onderzoeksdomein van het procesmodelleren en het theoretische referentiedomein van de cognitieve psychologie 

Observaties van hoe mensen bouwen proces voorstellingen zijn licht werpen op hoe mensen benaderen deze taak en waarom en wanneer er fouten optreden. Een van de belangrijkste bevindingen is dat bepaalde technieken lijken beter te zijn dan anderen, maar geen techniek beter presteert dan altijd de anderen. Daarom zal de hypothese te onderzoeken dat om optimale resultaten te krijgen moet er een fit tussen de toegepaste techniek aan de ene kant en de taak zo goed worden uitgevoerd als de taak performer aan de andere kant zijn. Deze hypothese wordt onderzocht vanuit twee gezichtspunten. Op het gebied van procesmodellering, zal een wetenschappelijke methode ontwikkeld worden waar de modeler treinen en past een techniek die optimaal is afgestemd op de opdracht en zijn cognitieve profiel. Op het gebied van cognitieve psychologie, een theorie gebouwd dat relateert de passing tussen een toegepaste techniek en de eigenschappen van een probleemoplosser en een taak om de cognitieve belasting gesteld op werkgeheugen. De stelling dat het aanbrengen van een passende methode de cognitieve belasting, wat resulteert in verminderde inspanning als efficiënter te laten. Vier extra bijdragen zullen voortvloeien uit het onderzoek. Het probleem oplossen theorie zullen vertaald worden naar het leren. Vervolgens zal een onderscheidende leerinstrument worden ontwikkeld. Verder zal de voorgestelde theorieën worden toegepast op het gebied van tekstschrijven en de programmering en het zal worden onderzocht wat de beste manier is om tekst te schrijven of programmeren te benaderen in een specifieke situatie.

Datum:1 okt 2016 →  30 sep 2019
Trefwoorden:cognitieve psychologie
Disciplines:Management, Bedrijfsadministratie en boekhouding