< Terug naar vorige pagina

Project

Een nieuwe blik op prestatie-monitoring door de bril van doelrelevantie en de impact ervan op de FRN ERP component

Prestatiebewaking (PM) is een zeer belangrijk psychologisch proces in het dagelijks leven situaties. PM wordt meestal bereikt door de verwerking van interne (mentale) toestanden of waarden, of externe (feedback-gerelateerde) evenementen of gedragsprikkels beschikbaar in het milieu als de interne informatie ontbreekt. Laatstgenoemde ziet op het geval proefpersonen moeten externe terugkoppelinformatie verwerken om te ontcijferen of hun gedrag klopt ( "good" / bevorderlijk) of niet ( "slechte" / obstructieve). Het is echter nog onduidelijk welke psychologisch mechanisme eigenlijk goed voor PM wanneer het voornamelijk is gebaseerd op de verwerking van de externe feedback stimuli. Terwijl de valentie (positief vs. negatief) en (on) verwachtheid (zeldzame vs. frequent) van de feedback hebben als belangrijke factoren die PM voorgesteld, meestal deze factoren worden samengevoegd met de doelstelling relevantie, dat wil zeggen, of de feedback is informatief (betrouwbaar ) of niet op een gegeven moment in de tijd voor het vak. In dit project stellen we voor om de rol van het doel van belang verkennen tijdens PM, met behulp van een reeks van empirische studies die gebruik maken van gevalideerde psychofysiologische markers van feedback verwerking tijdens uur. We zullen de voorspelling dat deze markers gevoelig zijn voor doel relevantie, dan wat waardigheid alleen of verwachtheid alleen zou kunnen zijn voor testen. Deze empirische resultaten zullen uiteindelijk worden geïntegreerd in een nieuw theoretisch model dat in staat zijn om eerdere afwijkende bevindingen op PM ontvangen in de literatuur zal zijn.

Datum:1 jan 2016 →  31 dec 2019
Trefwoorden:prestatie-monitoring
Disciplines:Specialistische studies in het onderwijs, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen, Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen