< Terug naar vorige pagina

Project

Belanghebbenden strategisch inzetten om autoriteit te verkrijgen over principalen in de EU.

Dit project onderzoekt of en hoe EU-agentschappen hun interactie met belanghebbenden strategisch inzetten om hun gezag over de besluitvorming van hun principalen, de Europese Commissie en de agentschappen van EU-lidstaten, te vergroten. Het gezag van EU-agentschappen vloeit voort uit hun formele mandaat, maar ook uit hun reputatie. Een reputatie weerspiegelt hoe agentschappen worden gezien door en ingebed zijn in hun omgeving. De reputatie van EU-agentschappen is cruciaal voor hun vermogen om gezag te hebben, maar hun autoriteit staat steeds meer onder druk. We weten echter weinig over hoe EU-agentschappen hun reputatie en gezag proberen te vergroten en of deze strategieën effectief zijn. Dit project vult deze cruciale lacune in de literatuur en kijkt hoe verschillende aspecten van de interactie met belanghebbenden een invloed hebben op de autoriteit van EU-agentschappen. Verder onderzoekt het project of EU-agentschappen ook hun autoriteit kunnen vergroten als beleid gepolitiseerd is. Terwijl autoriteit van agentschappen het meest wordt bedreigd in gepolitiseerde casussen, zou meer oplettendheid van principalen er in die casussen juist voor kunnen zorgen dat de agentschappen hier weinig aan kunnen doen. Methodologisch gebruikt het project een innovatieve combinatie van een enquête met medewerkers van de Europese Commissie en agentschappen van EU-lidstaten, (geautomatiseerde) documentanalyse en Bayesiaanse modellen om deze verwachtingen te testen.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:LEGITIMITEIT, OPENBARE ADMINISTRATIE, POLITIEKE BELANGENGROEPEN, EUROPESE UNIE
Disciplines:Politiek van de Europese Unie, Politiek van belangengroepen, Politieke vertegenwoordiging, uitvoerende en wetgevende politiek, Onderzoeksmethoden in de politieke wetenschappen, Internationaal openbaar bestuur