< Terug naar vorige pagina

Project

Een multi-dimensionale aanpak voor het ontrafelen van KMO internationalisatie.

In dit voorstel ontrafelen we de multidimensionaliteit en complexiteit van KMO internationalisering door het ontwikkelen en testen van een multidimensionaal KMO internationaliseringsmodel. We gaan uit van een contingentieperspectief en beschouwen factoren op persoonlijk, bedrijfs- en omgevingsniveau. We selecteren constructen gebaseerd op de wijze waarop KMOs omgaan met onzekerheid, en waarvan we verwachten dat ze een impact hebben op de internationale strategische oriëntatie van een KMO, en de daaruit voortvloeiende internationale prestaties. We baseren ons analytisch kader en de daaropvolgende variabelen selectie op het Uppsala-internationaliseringsmodel en selecteren zorgvuldig variabelen die relevant zijn voor de reactie van een KMO op het omgaan met onzekerheid: De dieperliggende impliciete motieven van de ondernemer, de besluitvormingslogica van de KMO, en de institutionele vooruitgang van het gast- en thuisland. We voeren op maat gemaakte enquêtes en workshops uit en nemen secundaire informatie uit bestaande databases over om multidimensionale contingency fit-modellen uit te voeren. Als zodanig schatten we het effect in van het gecompliceerde web van onderlinge relaties tussen de set determinanten van KMO internationalisering en groei.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:INTERNATIONALISERING, INTERNATIONAAL ONDERNEMERSCHAP, KMO
Disciplines:Bedrijfsadministratie, Economische ontwikkeling, innovatie, technologische verandering en groei niet elders geclassificeerd, Internationaal management