< Terug naar vorige pagina

Project

Wetenschappelijke bijstand wiskundige modellering scheepsmanoeuvreergedrag in stroming en windkrachten op schepen

De scheepsmanoeuvreersimulatoren van het Waterbouwkundig Laboratorium worden ingezet als beleidsondersteunend instrument (studie en advies) en als opleidingsinstallatie voor nautici. Beide toepassingen vereisen realistische simulatiemodellen. Dergelijke manoeuvreermodellen worden ontwikkeld door het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) en beschrijven de romp-, schroef- en roerkrachten bij verschillende kielspelingen in een horizontaal onbeperkte omgeving. De manoeuvreermodellen worden afgeleid uit een ruime set aan schaalmodelproeven uitgevoerd in de sleeptank voor manoeuvres in beperkt water te Antwerpen. De sleeptanktesten en de daaruit volgende manoeuvreermodellen maken abstractie van externe factoren zoals stroom en wind, waardoor deze effecten niet rechtstreeks vervat zitten in de manoeuvreermodellen maar hier via een specifieke modellering aan toegevoegd worden. Zo wordt de invloed van stroming in rekening gebracht door de hydrodynamische rompkrachten te evalueren bij relatieve snelheidscomponenten gedefinieerd als het verschil tussen de scheepssnelheid en de stromingssnelheid. De windeffecten worden gemodelleerd op basis van externe krachten overeenkomstig de aerodynamische krachtcomponenten op de bovenbouw van het schip. Zowel voor de berekening van windkrachten op schepen als voor de invloed van stroomcomponenten op het manoeuvreergedrag wenst WL de huidige modellering in de simulatoren te evalueren en waar nodig te optimaliseren. (uit het bestek)

Datum:1 sep 2022 →  Heden
Trefwoorden:simulatoren, windeffecten, scheepshydrodynamica, simulaties, stroming, modelproeven, scheepvaart
Disciplines:Hydrodynamica, Mariene ingenieurskunde niet elders geclassificeerd