< Terug naar vorige pagina

Project

Eye-tracking werkgeheugentraining bij schoolgaande kinderen en jongeren met ernstige cerebrale parese: een gerandomiseerde gecontroleerde trial

Mensen met enstige cerebrale parese (CP) die non-verbaal zijn en niet in staat zijn conventionele computer interfaces te bedienen vanwege hun beperkte handcontrole, hebben baat bij eye-tracking technologie als methode om toegang te krijgen tot computers en Augmentatieve en Alternatieve Communicatie (AAC) apparaten voor onderwijsdoeleinden en vrijetijdsbesteding. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van AAC veel vergt van het werkgeheugen (WG), gedefinieerd als ons vermogen om informatie die niet langer perceptueel aanwezig is tijdelijk op te slaan, zodat we ze kunnen manipuleren voor zinvol doelgericht gedrag. Mensen met ernstige CP vertonen aanzienlijke beperkingen bertreffende WG, die van invloed zijn op het leervermogen en de academische prestaties, met inbegrip van verminderde taal en begrijpend lezen, en rekenproblemen. CogMed Working Memory training (CWMT), gebruikmakend van de theorie van neuroplasticiteit als gevolg van herhaalde mentale taken, heeft een groot potentieel om de WM capaciteit te verbeteren. Tot op heden heeft geen enkele studie echter de effectiviteit van CWMT onderzocht bij mensen met CP die afhankelijk zijn van het gebruik van eye-tracking technologie voor het functioneren in het dagelijks leven. Dit is de eerste gerandomiseerde gecontroleerde studie die het effect van een 5-weekse CWMT op WG capaciteit, andere cognitieve vaardigheden, neuroplasticiteit, academische prestaties, kwaliteit van oogbewegingen en gedrag gaat onderzoeken.

Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:severe cerebral palsy, eye-tracking technology, executive function, language, academic performance
Disciplines:Revalidatiewetenschappen, Alternatieve en ondersteunende communicatie, Neurologische en neuromusculaire ziekten, Cognitieve processen