< Terug naar vorige pagina

Project

Circulariteit ontwerpen - Een nieuwe visie op duurzaam ontwerpen en bouwen in het architectuuronderwijs (CIRC-ARCH)

Uitgaande van de beperkingen van de middelen waarmee wij te maken hebben, verkent het project een paradigmaverschuiving: architectuur ontwerpen met beschikbaarheden. Dit plaatst de architect in een nieuwe rol binnen het ontwerp- en bouwproces, die het architectuuronderwijs fundamenteel uitdaagt. Daarom moeten er nieuwe methoden, instrumenten en processen in het architectuuronderwijs worden gevonden en ingevoerd. Architecten zijn essentiële actoren in de noodzakelijke verschuiving naar een duurzame bouwsector, aangezien zij ideeën ontwikkelen, gebouwen en onze infrastructuur vormgeven, in wezen bouwmaterialen kiezen en bouwprocessen modereren. Hoewel onderzoekers en mensen uit de praktijk zich met deze kwestie hebben beziggehouden en alternatieven onderzoeken die gebaseerd zijn op het circulaire gebruik van materialen, bouwonderdelen of gebouwen, is de opleiding van architecten nog steeds grotendeels losgekoppeld van het nadenken over nieuwe ontwerpstrategieën voor een duurzamer gebouwde omgeving. De eigenlijke ontwerppraktijk in het architectuuronderwijs moet verbonden worden met de state of the art kennis over duurzaam ontwerpen, studenten en docenten moeten ontwerpen op basis van hulpbronnen (beschikbaarheid) vaststellen en trainen als een nieuw paradigma in onze bouwcultuur. En er moet een breder begrip komen van wat duurzaamheid en circulariteit betekenen en wat zij binnen de Europese context kunnen brengen aan het zeer verschillende. Het inbedden van circulair denken en het maken van concrete objecten in de context zelf van plaatsen zijn krachtige elementen van het architectuuronderwijs die hulpmiddelen moeten zijn in toekomstbestendige architectuurcurricula.
Datum:28 feb 2022 →  Heden
Trefwoorden:BOUWKUNDIG ONDERZOEK
Disciplines:Duurzaam bouwen, Architectuurwetenschappen en technologie, Architectuur niet elders geclassificeerd, Bouwmaterialen