< Terug naar vorige pagina

Project

Peer-based programma’s in gevangenissen: Hoe en onder welke omstandigheden dragen zij bij tot persoonlijke ontwikkeling? (FWOTM1057)

Rechtsstelsels erkennen steeds meer dat gevangenissen
gedetineerden de mogelijkheid moeten bieden om tijdens hun
detentie betekenisvol en doelgericht bezig te zijn. Over heel de
wereld implementeren gevangenissen peer-based initiatieven.
Onderzoek hiernaar is hoopvol aangezien het aantoont dat deze
programma’s de persoonlijke ontwikkeling van hun deelnemers
stimuleert. Aangezien er een tekort is aan theoretische
onderbouwing, vertrekt dit voorstel vanuit het een ‘realist evaluation’
perspectief om te begrijpen hoe en onder welke omstandigheden
peer-based initiatieven in gevangenissen persoonlijke ontwikkeling
stimuleren. Fase 1 omvat theory gleaning interviews met key
stakeholders en een realist literature review om te komen tot een
initiële programmatheorie. In fase 2 wordt een theory-based
interventiekader ontwikkeld voor peer-based initiatieven in
gevangenissen. Tijdens fase 3 wordt het interventiekader
geïmplementeerd en getest in 2 gevangenissen, en wordt een proces
en outcome–evaluatie uitgevoerd. Tot slot wordt een cross-case
analyse uitgevoerd om de initiële programmatheorie om te vormen
tot een verfijnde programmatheorie die de effectieve componenten
en veranderingsmechanismen ontrafelt waardoor een peer-based
initiatief al dan niet leidt tot persoonlijke ontwikkeling. Het project zal
dus innovatieve theoretische en praktische kennis genereren dat
academici en praktijk in staat stelt het hoe en waarom van peerbased initiatieven beter te begrijpen.
Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:Peer-based initiatieven, actief burgerschap, participatie, Leren
Disciplines:Straf en strafrecht, Permanente educatie en levenslang leren, Informeel leren, Volwassenenonderwijs, Correctietheorie, daderbehandeling en revalidatie