< Terug naar vorige pagina

Project

De rol van ouderlijk mentaliseren in pril ouderschap: verbanden met psychologisch functioneren van ouder en kind

Ouderlijk mentaliseren is een parapluterm voor verschillende conceptualisaties die verwijzen naar het vermogen van ouders om hun eigen gedrag en dat van hun kind te begrijpen in termen van onderliggende gedachten, gevoelens en verlangens. Een van die conceptualisaties, ouderlijk reflectief functioneren (ORF), vindt zijn oorsprong in het onderzoek naar reflectief functioneren en de intergenerationele overdracht van gehechtheid. ORF speelt een belangrijke rol in het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden bij kinderen en buffert de impact van negatieve levenservaringen. Toch blijven veel vragen onbeantwoord met betrekking tot de rol van ORF in de psychologische ontwikkeling. Dit proefschrift focust op de rol van ORF gedurende de vroege kindertijd en beschrijft resultaten uit drie empirische studies. De belangrijkste doelstellingen zijn (1) kennis vergroten rond de multidimensionele aard en meting van ORF, (2) het onderzoeken van genderverschillen in ORF, (3) het onderzoeken van differentiële relaties tussen ORF dimensies en een brede waaier van uitkomsten bij ouder en kind. 

Hoofdstuk 1 schetst de theoretische achtergrond en de centrale hypothesen waarop dit proefschrift is gebaseerd. Hoofdstukken 2 en 3 rapporteren de bevindingen uit een prospectieve studie bij baby’s en peuters en hun ouders (N = 106), waarin de mediërende rol van ORF wordt onderzocht in de relatie tussen ouderlijke gehechtheid en opvoedingsstress (Hoofdstuk 2) en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen (Hoofdstuk 3). Hoofdstukken 4 en 5 presenteren een cross-sectionele studie (N = 83 moeder-kind dyades) waarin de samenhang wordt onderzocht tussen de Theory of Mind (ToM) ontwikkeling bij kleuters en ORF gemeten met de Parental Reflective Functioning Questionnaire (Hoofdstuk 4) en de nauwkeurigheid en zekerheid waarmee moeders de ToM capaciteiten van hun kind inschatten (Hoofdstuk 5) . In Hoofdstuk 6 worden verbanden tussen offline (gemeten met de Parental Reflective Functioning Questionnaire) en online (Maternal Mind Mindedness) metingen van ouderlijk mentaliseren onderzocht in een prospectieve studie bij moeders en hun baby's (N = 72). Hoofdstuk 7 sluit dit proefschrift af met een algemene bespreking van de belangrijkste bevindingen, suggesties voor toekomstig onderzoek en implicaties voor de klinische praktijk.

Datum:1 jul 2009 →  31 dec 2019
Trefwoorden:parental mentalization
Disciplines:Sociale en emotionele ontwikkeling
Project type:PhD project