< Terug naar vorige pagina

Project

Vreemdetalenonderwijs en taalvaardigheid: de rol van klaspraktijk en leerderkenmerken

Hoewel veel onderzoek beschikbaar is over welke technieken vreemdetaalverwerving kunnen stimuleren in een instructiecontext, worden de meeste data verzameld in sterk gecontroleerde settings en aan de hand van experimentele taken met lage ecologische validiteit. Studies over hoe vreemdetalenonderwijs effectief vorm krijgt in de realiteit van het klaslokaal zijn nauwelijks beschikbaar. In dit onderzoek focussen we op de ontwikkeling van taalvaardigheid Frans bij 16-18-jarige leerlingen in het Vlaamse onderwijs. Op basis van een cross-sectionele datacollectie bij drie verschillende jaren in het secundair onderwijs willen we zicht krijgen op de ontwikkeling van taalvaardigheid. Daarnaast gebruiken we een combinatie van vragenlijsten en observaties om kenmerken van de klaspraktijk en de leerders in kaart te brengen en om na te gaan welke rol die kenmerken spelen in de ontwikkeling van taalvaardigheid. Dit project zal een belangrijke bijdrage leveren aan onderzoek in het veld van instructed SLA, aan taaldidactisch onderzoek en aan de klaspraktijk.

Datum:1 jan 2022 →  Heden
Trefwoorden:taaldidactiek, vreemdetalenonderwijs, vreemdetaalverwerving
Disciplines:Taalvaardigheid, Tweede taalverwerving, Taalverwerving, Taaldidactiek