< Terug naar vorige pagina

Project

DINAMUS: Digitale innovatie voor publieksverbreding binnen musea.

Musea zijn zowel financieel als sociaal getroffen door de COVID-19-crisis en door de wereldwijde afname van toerisme. Tegelijkertijd heeft de pandemie de digitale transformatie van de sector versneld. Digitalisering biedt een belangrijke kans voor musea om hun rol als brug tussen lokale identiteit, lokale gemeenschappen en wereldwijde verspreiding te versterken. DINAMUS stelt dat digitale technologieën oplossingen kunnen bieden voor allerlei museumactiviteiten: verzamelen van artefacten, conservering en studie, interpretatie en tentoonstellen van museumcollecties, en marketing/beheer van online en onsite bezoekers. Met dit onderzoek willen we ook nieuwe manieren verkennen van culturele participatie en het actief betrekken van bezoekers /doelgroepen; duurzame financiering van musea en andere culturele organisaties, in het bijzonder tijdens en na crises zoals de coronaviruspandemie. We willen nieuwe mogelijkheden onderzoeken voor nieuwe en duurzame businessmodellen, waarbij digitalisering een integraal onderdeel van uitmaakt. Het onderzoek biedt dus een heel groot potentieel voor innovatie, experiment en inclusieve samenwerking tussen de culturele sector (en meer specifiek de erfgoedsector) en technologische sectoren. Het DINAMUS-project erkent echter dat er grote verschillen zijn binnen Europa op gebied van digitalisering in en door musea. Dit komt door verschillende contexten, bestuursmodellen, competenties en investeringen. Het uiteindelijke doel van het DINAMUS-project is dan ook het bevorderen van een nauwe interactie tussen musea en lokale, regionale en nationale autoriteiten, evenals samenwerking met andere musea, onderzoeksinstellingen en culturele en creatieve belanghebbenden, het publiek en met name jongeren door middel van digitalisering. In een eerste fase willen we onder meer door middel van twee afzonderlijke online bevragingen niet alleen een beter inzicht krijgen in de behoeften van de musea (ook rekening houdend met de verschillen tussen musea in metropool en kleine steden) maar ook beter inzicht krijgen in de behoeften van het publiek als het gaat om digitale participatie. Zo krijgen we beter inzicht in niet alleen wat mogelijk maar ook wenselijk is op het gebied van publiekswerking en -werving en de ontwikkeling van duurzame businessmodellen. Deze publieksenquête en enquête onder museumprofessionals zullen het startpunt zijn voor ons onderzoek en voor een PhD onderzoek naar digitale innovaties van musea. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt samen met kleine en middelgrote musea een traject gestart om hen in staat te stellen de digitale transitie te maken en diverse businessmodellen uit te tekenen.
Datum:1 dec 2021 →  30 nov 2023
Trefwoorden:MUSEUM MANAGEMENT, CULTUURMANAGEMENT, DIGITALISERING
Disciplines:Cultureel management