< Terug naar vorige pagina

Project

Containerhavens als lokaal-mondiale juridische actoren: een vergelijkende sociaal-juridische analyse van vijf van de grootste containerhavens in de wereld ten tijde van pandemische, klimatologische en sociale uitdagingen.

Het geglobaliseerde handelssysteem is afhankelijk van de mogelijkheden voor bedrijven, mensen en landen om zich met elkaar te verbinden en goederen uit te wisselen. In 2019 werden in havens wereldwijd 811 miljoen Tons Equivalent Units aan containers behandeld. Dit betekende een wereldwijde groei van 2 procent ten opzichte van 2018, wat de groeitrend van de afgelopen twee decennia bevestigt. Containerhavens zijn essentiële knooppunten van de wereldeconomie en zijn voorwerp van academische studies vanuit verschillende invalshoeken. Vaak wordt vergeten dat containerhavens niet alleen internationale verbindingen tot stand brengen, maar ook lokale en materiële verbindingen met stedelijke ruimtes, plekken van productie, landgebruik, luchtkwaliteit, het leven van arbeiders, enz. Dit voorstel vertrekt van de bestaande literatuur over containerhavens als globale actoren en werpt een licht op containerhavens als lokaal-globale sociaal-juridische constructies met een aanzienlijke lokale en globale impact. Door een combinatie van deskresearch en een empirische studie van vijf van de grootste containerhavens ter wereld (Shanghai, Antwerpen, Buenaventura, Tanger en Los Angeles), zal het onderzoek een uniek kwalitatief en kwantitatief inzicht geven in deze wereldhavens als complexe sociaal-juridische ruimtes wiens bestuursstructuur, regelgevende kaders, duurzaamheidsdoelstellingen en politieke processen een significante impact kunnen hebben op meerdere lokaliteiten in de maatschappij.
Datum:1 jan 2022 →  Heden
Trefwoorden:MILIEU, HAVENSTEDEN, MENSENRECHTEN, LOGISTIEK
Disciplines:Vergelijkend recht, Internationaal handelsrecht, Juridische theorie, jurisprudentie en juridische interpretatie, Sociaal recht, Sociologie van het recht
Project type:Samenwerkingsproject