< Terug naar vorige pagina

Project

InFormMe: Influencers’ (Mis)Informatie op Social Media en Politiek Participatie bij Adolescenten

Zogenaamde social media influencers, omschreven als digitale
opinieleiders met een groot netwerk van volgers op platformen als
Instagram of Youtube, zijn zeer populair bij adolescenten. Hoewel ze
oorspronkelijk bekend staan om lifestyle content en commerciële
reclame, verweven ze steeds meer politieke thema’s in hun
communicatie. Die politieke inhoud kan een cruciale impact hebben
op adolescenten, aangezien hun politieke identiteit nog in volle
ontwikkeling is en influencers worden gezien als rolmodellen.
Politieke communicatie door influencers kan adolescenten
engageren, maar maakt hen ook vatbaar voor misinformatie wanneer
influencers valse informatie of complottheorieën verspreiden.
Bestaand onderzoek besteedde tot op heden geen aandacht aan (1)
het soort politieke (mis)informatie door influencers waaraan
adolescenten worden blootgesteld en (2) of deze (mis)informatie
politieke betrokkenheid verhoogt of net afremt, afhankelijk van
individuele, ontwikkelings- en sociale factoren. Om deze leemte in
het onderzoek op te vullen, stelt dit project een innovatief
onderzoeksdesign voor, dat een citizen science studie combineert,
waarbij adolescenten actief betrokken zijn bij de planning van het
onderzoek en de interpretatie van de bevindingen, focusgroepen en
een kwantitatieve longitudinale survey met adolescenten, hun
leeftijdsgenoten en hun ouders. Dit project vormt een leidraad voor
toekomstig onderzoek en heeft belangrijke implicaties voor de
samenleving als geheel.

Datum:1 jan 2022 →  Heden
Trefwoorden:Social media, political engagement, adolescence
Disciplines:Mediaonderzoeksmethodologie, Onderzoek van mediapubliek, Digitale media, Politieke communicatie