< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Complexe evenwichtsoefeningen: het academische literatuuronderwijs in een digitale maatschappij

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Dit artikel is een reactie op Benjamin Biebuycks “Zes thesen over het academische literatuuronderwijs” (CLW 11/2019) en reflecteert over de positie van het onderwijs in een geglobaliseerde, digitale maatschappij. Vooral beklemtoont de bijdrage digital literacy / digitale geletterdheid als een centrale competentie vandaag en beschrijft ze het academisch literatuuronderwijs als een complexe evenwichtsoefening, zowel voor de docenten als ook voor de studenten. Dit betekent onder meer dat naast aandacht voor de actualiteit ook kennis over de geschiedenis, de culturele evolutie en haar tegenspraken nodig is; dat het literaire als centrum van het literatuuronderwijs ook in een probleemstellende didactiek niet mag verdwijnen; dat naast leesplezier ook moeilijke en uitdagende teksten belangrijk blijven; dat de (digitale) letterkunde van vandaag ook kritisch met zichzelf dient om te gaan.
Tijdschrift: Cahier voor literatuurwetenschap
ISSN: 2294-1193
Volume: 13
Pagina's: 195 - 203
Jaar van publicatie:2021
Trefwoorden:A1 Journal article
BOF-keylabel:ja
Toegankelijkheid:Closed