< Terug naar vorige pagina

Project

Mondiale abonnement-gebaseerde Video on Demand diensten in Europa, en hoe ze de duurzaamheid en content van kleine televisiemarkten herdefiniëren (FWOAL1013)

Streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime hebben
bestaande productie en distributie van audiovisuele content
fundamenteel gewijzigd. Deze spelers laten wel nieuwe vormen van
inkomsten toe, ze verhogen ook de druk op bestaande vormen van
financiering, niet in het minst dat van de omroepen. Vooral kleine
markten staan onder druk: daar concurreren ze rechtstreeks met
lokale omroepen en distributeurs, maar investeringen blijven tot
dusver beperkt. Vanuit die optiek hebben beleidsmakers in
toenemende mate maatregelen geëxploreerd om nieuwe spelers te
doen bijdragen tot audiovisuele productie, in de vorm van een heffing
of quota. Ook de academische interesse voor deze streamingplatformen is gevoelig toegenomen. Echter, weinig aandacht ging tot
nog toe naar de mate waarin productie en investeringsstrategieën
van deze spelers(aankoop, coproductie, cofinanciering) de
duurzaamheid van kleine mediamarkten beïnvloeden. In dit
onderzoek gaan we eerst uit van een conceptualisering van
‘duurzaamheid’ en wat dit betekent voor kleine mediamarkten. Aan
de hand van een vergelijking van drie kleine televisiemarkten
analyseren we vervolgens hoe deze globale streaming-diensten
investeren in kleine markten, hoe bestaande mediaspelers zich
herpositioneren en hoe ze bestaande productie en financiering van
televisiefictie wijzigen, om uiteindelijk te kunnen antwoorden op de
vraag of ze televisieproductie van kleine mediamarkten ten goede
komen, of verder onder druk zetten.
Datum:1 jan 2021 →  Heden
Trefwoorden:op aanvraag gebaseerde audiovisuele spelers, tv-fictie, kleine televisiemarkten
Disciplines:Politieke economie van communicatie