< Terug naar vorige pagina

Project

Een experimenteel en numeriek onderzoek naar CO2-verdunde oxy-fuel verbranding in een zuigermotor met mengsels van aardgas en waterstof

De introductie van hernieuwbare waterstof in de gastoevoer zou verschillende effecten hebben op conventionele aardgas verbrandingsmotoren, waaronder een verhoging van de vlamsnelheid, een stijging van de vlamtemperatuur en de bevordering van de vorming van stikstofoxiden (NOx). Dit laatste ongewenste effect kan volledig worden vermeden met geavanceerde technologieën voor eindgebruik, zoals oxy-fuel verbrandingsmotoren. Deze verbrandingsmotoren gebruiken zuivere zuurstof in plaats van lucht als oxidatiemiddel in het verbrandingsproces, waardoor een CO2-rijk rookgas ontstaat dat beter geschikt is voor koolstofopvang en -opslag dan dat van conventionele verbrandingsmotoren. Met de aanwezigheid van waterstof in de gastoevoer kan de instabiliteit worden voorkomen die in zuivere aardgas-, oxy-fuel verbrandingsmotoren overheerst. Er zal gebruik worden gemaakt van een testbank voor zuigermotoren om de belangrijkste verschijnselen van CO2-verdunde oxy-fuelverbranding en de stabiliteit voor verschillende mengsels van aardgas en waterstof te karakteriseren.

Datum:26 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:oxy-fuel combustion, decarbonized power generation
Disciplines:Automobiel verbrandings- en brandstoftechniek, Energieconversie, Numerieke modellering en design
Project type:PhD project