< Terug naar vorige pagina

Project

De meerwaarde van temperament voor het beter begrijpen van diversiteit bij kinderen met Autismespectrumstoornis, Cerebrale Parese en Downsyndroom: Een meta-analytisch, comparatief en longitudinaal onderzoek

Dit project onderzoekt de meerwaarde van temperament, en de wisselwerking met opvoeding, om de grote diversiteit in het klinische fenotype en het sociaal-emotioneel functioneren bij drie prevalente neurologische ontwikkelingsstoornissen (autisme, downsyndroom, hersenverlamming) te beschrijven en te voorspellen. De meta-analytische en cross-sectionele studies ontrafelen syndroomspecifieke temperamentkenmerken, terwijl de longitudinale studie de interactie tussen temperament en opvoeding als transdiagnostische moderatoren test.

Datum:1 dec 2021 →  Heden
Trefwoorden:Downsyndroom., transdiagnostische modificatoren, Cerebrale Parese, temperament, temperamentsdiagnostiek, Ontwikkelingsstoornissen, diversiteit, Autismespectrumsstoornis, opvoeding, sociaal-emotionele ontwikkeling
Disciplines:Orthopedagogische evaluatie en diagnostiek, Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen, Opvoedingsproblemen, Gedrags- en emotionele problemen