< Terug naar vorige pagina

Project

De effectiviteit van L2 instructie voor laaggeletterde,-laagopgeleide lerende volwassenen

Volwassen tweedetaalleerders (L2) met weinig of geen onderwijservaring en geletterdheid in hun eerste taal lijken minder baat te hebben bij L2-onderwijs dan hogeropgeleide L2-leerders. We weten echter niet op welke manier tweedetaalonderwijs doeltreffend kan zijn voor de L2-ontwikkeling van deze groep van laaggeletterde, laagopgeleide L2 (LESLLA) leerders. Tot op heden is er zeer weinig onderzoek beschikbaar naar de effectiviteit van tweedetaalonderwijs in deze groep van leerders. Het aandeel LESLLA leerders is nochtans niet klein: ongeveer 40% van de migranten in België en andere Westerse landen is laagopgeleid en laaggeletterd. Dit onderzoeksproject onderzoekt of en hoe LESLLA-leerders kunnen profiteren van L2-onderwijs door drie doelen na te streven: 1) bepalen in welke mate tweedetaalonderwijs bijdraagt aan L2 ontwikkeling van leerders met een verschillende onderwijsachtergrond; 2) identificeren welke leerkrachtpraktijken het beste werken in L2-onderwijs aan volwassen tweedetaalleerders, en LESLLA leerders in het bijzonder; 3) onderzoeken hoe LESLLA-leerders schriftelijke L2-input verwerken. Via een grootschalige semi-longitudinale studie, een onderwijseffectiviteitsstudie en een experimenteel onderzoek in een onderzoekspopulatie die lang verwaarloosd is in L2-onderzoek, zal dit onderzoek een rijk beeld geven van de effectiviteit van het huidige L2-volwassenenonderwijs. Deze studie kan verstrekkende gevolgen hebben voor zowel het L2-onderzoek als het -onderwijs.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:(opgedragen) tweede taalverwerving, LESLLA leerlingen, ten tweede taalonderwijs, Onderwijseffectiviteit
Disciplines:Taaldidactiek, Taalverwerving