< Terug naar vorige pagina

Project

Sociale identiteit, economisch beleid en burgerschap (FWOTM999)

In tegenstelling tot het methodologische individualisme van
traditionele economische analyses verstaan mensen de samenleving
en zichzelf vaak in termen van sociale groepen (landen, geslacht,
etniciteit). Dit project draagt bij aan een groeiende literatuur in
identiteits-economie door te onderzoeken hoe gevoelens van
verbondenheid en identificatie met dergelijke groepen vorm geven
aan individuele voorkeuren, gedrag en beleidsresultaten. Dit is
bijzonder relevant voor vraagstukken omtrent onze bereidheid tot
(her)verdeling die centraal staan in de publieke economie. De
verwaarlozing van sociale identiteiten in economische analyses
belemmert een volledige verklaring van (her)verdelend
overheidsbeleid, en van wie deze beleidskeuzes al dan niet
ondersteunt.
Gebruikmakend van theoretische en empirische analyses, focust dit
project twee aspecten van sociale identiteiten: sociale
groepspreferenties (in het bijzonder in-groep favoritisme), en het
prescriptieve effect van groepsnormen. WP1 beschouwt hoe
identificatie met (combinaties van) bepaalde sociale groepen
voorkeuren voor herverdelingsbeleid kan beïnvloeden. WP2 richt de
identiteitslens op het belangrijke vraagstuk van
belastingconcurrentie, waar de omvang van in-groep favoritisme de
kostbare neiging tot ondervoorziening van collectieve goederen kan
verminderen of verergeren. WP3 test op basis van een natuurlijk
experiment hoe sociale identiteiten de naleving van groepsnormen
en zorg voor groepsreputatie beïnvloeden.
Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:sociale identiteit, sociale breuklijnen, publiek beleid
Disciplines:Publieke economie, Distributie, Welvaartseconomie