< Terug naar vorige pagina

Project

WANDELEN MET VIRTUELE REALITEIT: Hoe beïnvloedt ‘optische flow’, ‘prestatiefeedback’ en ‘competitie’ het gangpatroon bij patiënten met een beroerte? (FWOSB61)

Beroerte is een hersenletsel dat vaak de loopfunctie van patiënten aantast. Aangezien loopproblemen een grote invloed kunnen hebben op iemands dagelijkse activiteiten, onafhankelijke toegang tot de gemeenschap, deelname aan sociale activiteiten en kwaliteit van leven, heeft het herwinnen van het vermogen om te lopen een hoge prioriteit.

In de afgelopen jaren is er een nieuwe tool ontstaan ​​in gangrevalidatie: het gebruik van virtual reality (VR). Ondanks het feit dat VR in combinatie met looprevalidatie in de praktijk in toenemende mate wordt gebruikt,
er is maar heel weinig bekend over hoe VR het looppatroon van mensen na een beroerte kan beïnvloeden. Videogames die tegenwoordig vaak worden gebruikt voor fysieke revalidatie, zoals de Nintendo Wii of Sony PlayStation, waren oorspronkelijk ontworpen voor plezier in plaats van fysieke revalidatie. Als gevolg hiervan is er nog steeds een grote behoefte aan kennis over de aanpassingen die kunnen en moeten worden aangebracht om deze spellen op de juiste manier te gebruiken voor revalidatiedoeleinden.

In dit project zullen we onderzoeken of en hoe de principes 'optische flow', 'performance-feedback' en 'competitie' in de virtuele realiteit van invloed zijn op het looppatroon tijdens lopen in mensen na een beroerte. We zullen het virtual reality-systeem 'Oculus Rift' gebruiken, een bril die je volledig onderdompelt in de virtuele wereld.

Uiteindelijk is ons uiteindelijke doel om het veld van virtual reality en neurorevalidatie vooruit te helpen, een opwindend en uitdagend veld.
Datum:1 jan 2019 →  31 dec 2022
Trefwoorden:Beroerte
Disciplines:Andere medische en gezondheidswetenschappen niet elders geclassificeerd