< Terug naar vorige pagina

Project

#ItIsOkayNotToBeOkay: Een onderzoek naar content en effecten van de portrettering en bespreking van mentale gezondheidstopics door social media influencers

Door sociale media werden nieuwe omgevingen gecreëerd waar jongeren opzoek kunnen gaan naar gezondheid gerelateerde informatie. In het bijzonder, spelen influencers een belangrijk rol doordat zij door hun volgers gepercipieerd worden als betrouwbare en authentieke bron van informatie. Daarnaast zouden frequente updates, op de platformen van influencers, kunnen leiden tot de ontwikkeling van parasociale relaties bij hun volgers. Die nieuwe media en omgevingen, die als bron van informatie kunnen gelden, brengen zowel unieke opportuniteiten als uitdagingen met zich mee. Enerzijds, zouden influencers, die op hun platformen het topic van mentale gezondheid behandelen, aan hun volgers mogelijks kennis kunnen bijbrengen, bijdragen aan het reduceren van stigma’s en hun volgers kunnen aansporen om professionele hulp te zoeken. Anderzijds, kan hun expertise in mentale gezondheid in vraag gesteld worden, mogelijks kunnen influencers zelfs bijdragen tot de verspreiding van misinformatie, trivialiteit van mentale stoornissen of zelfs problematische imitatie door kwetsbare groepen. Dit project zal daarom focussen op influencers die, op hun socialemediakanalen, gezondheid gerelateerde topics bespreken. Daarbij zal zulke content, alsook mogelijke gevolgen, zoals attitudeveranderingen en gedragsintenties gerelateerd aan mentale gezondheid geanalyseerd worden. Een narrative review en een meta-analyse zullen worden uitgevoerd om inzicht te verwerven over reeds bestaand onderzoek in dit veld, zo kan er bepaald worden waarop verder onderzoek kan focussen. Daarnaast zal een inhoudsanalyse worden uitgevoerd om een beeld te schetsen van de content die geplaatst wordt door influencers op sociale media. Specifiek zullen de geprefereerde mediaframes en coping mechanismen gerelateerd aan mentale gezondheid geanalyseerd worden. Aan de hand van de meta-analyse en de inhoudsanalyse zullen cruciale parameters geïdentificeerd worden om zo mogelijke media-effecten verder te bestuderen. Voorts zal een experimentele studie, waarin verschillende mediaframes gemanipuleerd kunnen worden, kortetermijneffecten blootleggen. Een panelonderzoek zal, door middel van een survey, de bevindingen van het experiment aanvullen door mogelijke langetermijneffecten van het volgen van mental health influencers te onthullen. In conclusie, zal dit project bijdragen aan de vorming van theoretische en empirische kennis met betrekking tot de portrettering van mentale gezondheid op sociale media door influencers. Alsook, hoe deze portretteringen mogelijks een invloed uitoefenen op het proces van (de)stigmatisatie en de intentie tot hulp zoeken. Aan de hand van de bevindingen van dit project kan een handleiding voor influencers opgesteld worden om tips te geven omtrent het verantwoordelijk bespreken van mentale gezondheid op hun socialemediaplatformen.

Datum:13 sep 2021 →  Heden
Trefwoorden:Social Media, Mental Health
Disciplines:Digitale media, Wetenschaps- en gezondheidscommunicatie
Project type:PhD project