< Terug naar vorige pagina

Project

Prestaties in computationeel denken van leerlingen in de eerste graad van het secundair onderwijs: de rol van de vakinhoudelijke kennis en instructiestrategieën van leraren

Dit doctoraatsonderzoek focust op het computationeel denken van leerlingen in het tweede jaar van het secundair onderwijs. Het onderzoek haakt in op de International Computer and Information Literacy Study (ICILS) van 2023. Deze internationale studie brengt de vaardigheden inzake computer- en informatiegeletterdheid en computationeel denken van leerlingen in het tweede leerjaar van het secundair onderwijs in kaart. Daarnaast verzamelt ICILS contextuele informatie aan de hand van vragenlijsten voor leerlingen, leerkrachten, directies en ICT-coördinatoren. Vlaanderen neemt in 2023 voor de eerste keer deel aan ICILS. Deze studie kan dan ook als een nulmeting worden beschouwd voor Vlaanderen inzake de digitale competenties van leerlingen in het secundair onderwijs.

Het eerste doel van het doctoraatsonderzoek is om de prestaties van Vlaamse leerlingen inzake computationeel denken in 2023 in kaart te brengen. Het tweede doel is om licht te werpen op verklarende factoren achter deze prestaties. Daarom is dit doctoraatsonderzoek erop gericht om het ICILS onderzoek te implementeren in Vlaanderen. Bovendien breidt het huidige doctoraat het ICILS onderzoek uit door de vakinhoudelijke kennis en de instructiestrategieën van leerkrachten inzake computationeel denken onder de loep te nemen. Aan de hand van doorgedreven kwantitatieve methoden (bv. multilevel structural equation modeling en latent class analysis) zal het doctoraatsonderzoek meer inzicht verwerven in beide componenten van effectief onderwijs in computationeel denken. Bestaande patronen in de vakinhoudelijke kennis en de instructiestrategieën van leraren zullen worden bestudeerd. Daarnaast zal de correlatie van deze patronen met de prestaties van leerlingen inzake computationeel denken worden onderzocht.

Datum:16 aug 2021 →  Heden
Trefwoorden:Educational effectiveness, Computational thinking, Digital competences, Teachers' educational practices, Teachers' content knowledge
Disciplines:Vergelijkend en internationaal onderwijs, Onderwijskunde op mesoniveau, Onderwijskunde op macroniveau
Project type:PhD project