< Terug naar vorige pagina

Project

Identiteit, media en consumentengedrag

Dit onderzoeksproject wil onderzoeken hoe politieke gebeurtenissen dat doenverscherpen identiteit beïnvloeden consumentengedrag. We bestuderen de impact vanhet Brexit-referendum over consumentenkeuzes in het VK tussenBritse en Europese kruidenierswaren. Met behulp van een unieke paneldataset vaneen grote retailer in het VK met meer dan een half miljard winkelbezoeken voor 12 personenmiljoen shoppers voor en na het referendum, onderzoeken we hoeconsumenten reageren op de resultaten van het referendum door hunconsumptie van Britse producten en EU-producten. Verder zoeken weom te onderzoeken hoe sociaaleconomische factoren de verschuivingen inconsumptie. We gaan ons dus richten op de rol van de lokale bevolkingarbeidsmarkt, onderwijs en immigratie bij het bemiddelen bij de veranderingen inconsumptie en over de rol van aanbodfactoren (bijv. beschikbaarheid vanvervangende producten). Het tweede deel van het project richt zich op derol van de media. Met behulp van een dataset van bijna 20 miljoen gerelateerde tweetsnaar het Brexit-referendum gaan we onderzoeken hoe politiekdiscussie beïnvloedt economisch gedrag. Machine gebruikenleertechnieken gaan we tweets in verschillende indelenklassen (politiek, economisch of tweets met betrekking tot immigratie), naaridentificeer het bemiddelende effect van de verschillende soorten berichten indagelijkse economische beslissingen vormgeven. Ten slotte zullen we proberen te tracerenwelzijnsimplicaties van een sterker identiteitssentiment.
Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:Identity and political events, Consumption, Media and politics
Disciplines:Toegepaste economie niet elders geclassificeerd, Internationale economie, Consumentengedrag